Herralan 5.-6. luokkalaisten koulunkäynnin turvaaminen omassa kyläkoulussa.

ESS kirjoitti 19.8.2009 ; Hollolan kunta keskittää 5.-9. luokkien oppilaat kuntakeskukseen vesikansalaisia lukuun ottamatta.

Herralassa olemme huolissamme kuinka 5.-6. luokkalaiset oppilaamme jaksavat ja kestävät kyseistä muutossuunnitelmaa. 10-12 vuotiaat lapset ovat pieniä siirtymään suureen yläkouluun. Koulupäivät venyisivät keskimäärin kahdella tunnilla koulukyyditysten takia, yöunet jäisivät lyhyemmiksi, iltaharrastuksiin käytettävä aika vähenisi, suurissa luokissa opiskelu vähentäsi yksilöiden huomioimista, koulukiusaamiselle, huumeiden tarjoamiselle, syrjäytymiselle jne. tarjoutuisi ikäryhmä, joka on altis vaikutteille.

Lyhytkestoisista säästötavoitteista koituisi todennäköisesti myöhemmin suuri lasku yhteiskunnan maksettavaksi lisääntyneinä psyykkisinä ongelmina ja erityisopetuksen lisätarpeena.

Tällä hetkellä elämme turvallisessa pienessä kylässä, jossa oppilaat oppivat tuntemaan toisensa jo alle kouluikäisinä ja sitä kautta ottavat vastuuta pienempien oppilaiden suojelusta ja saavat olla leikkiviä lapsia koko alakouluajan. Opettajat tuntevat sekä vanhemmat että oppilaat yksilöinä, jolloin puuttuminen erilaisiin tilanteisiin on henkilökohtaista ja sujuvaa. Kyläkoulun ansiosta kylämme toimii virkeänä tarjoten erilaisia harrastusmahdollisuuksia oppilaille.

Tämän adressin avulla vetoamme Hollolan kunnan päättäjiin, että myös 5.-6. luokkalaiset lapsemme saisivat jatkossakin käydä alakoulun omassa tutussa ja turvallisessa kyläkoulussa.

Herralassa 13.9.2009

Päivi Mäkinen ja Sari Talonen, Herralan koulun vanhempaintoimikunta    Ota yhteyttä adressin tekijään