Hirvilahden koulu säilytettävä

Hirvilahden koulu on koko kylän keskus. Samassa rakennuksessa toimii myös päiväkoti ja koulun keittiöstä käsin ruokapalvelu kylän vanhuksille. Iltaisin koululla kokoontuvat kansalaisopiston harrasteryhmät. Koululla on tehty runsaasti perusparannuksia eikä uusia investointitarpeita ole näkyvissä lähivuosille. Koulurakennus on siis erittäin hyväkuntoinen ja sisältää hyvät, asianmukaiset tilat niin koululle kuin päiväkodillekin.

Koulussa on tällä hetkellä 31 oppilasta ja se toimii kahden opettajan voimin. Oppilasmäärissä ei ole odotettavissa notkahduksia lähivuosina.

Hirvilahden koululla järjestetään 22.11.2012 kuulemistilaisuus, jossa perusopetusjohtaja Kari Raninen esittää koulua lakkautettavaksi 1.8.2013. Hirvilahden koulun oppilaat siirrettäisiin Kaislastenlahden koululle rakennettavaan viipalerakennukseen. Päiväkoti jäisi edelleen Hirvilahteen, joten rakennuksen lämmitys sekä muut ylläpitokustannukset säilyisivät ennallaan. Viipalekoulun rakentamisen lisäksi välittömiä kustannuksia syntyisi myös koulukyyditysten lisääntymisestä. Säästöjä on siis vaikea löytää mutta lisäkustannuksia syntyisi väistämättä. Mitään järkeviä laskelmia ei ole meille kaupungin taholta pystytty esittämään.

Me allekirjoittaneet vetoamme Kuopion koulusuunnitteluun ja vaadimme, että koulunkäynti Hirvilahden koulussa saa jatkua vuonna 2011 vahvistetun kouluverkostosuunnitelman mukaisesti.

Satu Linnaranta / Hirvilahden koulun vanhempainyhdistys    Ota yhteyttä adressin tekijään