Hirvitalon tulevaisuus turvattava!

Pispalan nykytaiteen keskus eli niin sanottu Hirvitalo täytti tänä keväänä 13 vuotta. Syntymäpäivälahjaksi Tampereen kaupunki aikoo myydä talon. Tahmelassa Hirvikatu 10:ssa toimiva Hirvitalo on voittoa tavoittelematon kulttuurikeskus, jota pyörittää kansalaisjärjestö Pispalan kulttuuriyhdistys. Hirvitalo on ollut koko olemassaolonsa ajan ahkerassa käytössä. Tämän vuoden tapahtumakalenterissa on yli 30 näyttelyä, kurssia, työpajaa ja muuta tapahtumaa taiteesta puutarhanhoitoon ja sieniretkeen.

Alunperin Hirvitalo taidekeskuksena sai alkunsa vuonna 2006 pispalalaisten nuorten kuvataiteilijoiden ja aktiivien kokoontuessa yhteen yhteisen tavoitteen edessä. Oli saatava oma yhteinen tila toteuttaa taideprojekteja ja verkostoitua suomalaisen ja kansainvälisen taidekentän kanssa.
Perustamamme Pispalan kulttuuriyhdistys ry. on tästä lähtien toiminut Hirvikatu 10 kiinteistössä jo 13 vuotta menestyksellisesti, josta on osoituksena myös useat valtakunnallisetkin merkittävät tunnustukset, kuten Suomen Galleristit ry:n ja Messukeskuksen valtakunnallinen Vuoden taidetekopalkinto, Tampereen kaupungin Vuoden kulttuuritekopalkinto, Pirkanmaan Vuoden taidetekopalkinto ja Kiila palkinto.

Nyt kaupungin viranhaltijat ovat esittämässä, että Hirvitalon vuokrasopimusta ei jatketa syyskuun 2020 jälkeen. Tämä esitys on tulossa kaupungin asunto- ja kiinteistölautakunnan käsiteltäväksi 19. kesäkuuta. Talon tontti halutaan kaavoittaa uuteen käyttöön ja myydä. Aie on outo kahdestakin syystä. Ensinnäkin Hirvitalosta ei aiheudu kaupungille mitään kustannuksia. Vuokraaja eli Pispalan kulttuuriyhdistys huolehtii talon, tontin ja katualueen kunnossapidosta ja maksaa sähkön, veden, lämmön ja jätehuollon. Toisekseen suunnitelma on ristiriidassa kaupungin omien lupausten kanssa. Hirvitalo on juuri sellainen kulttuurikeskus, joita Tampere on Lauri Lylyn pormestariohjelmassa luvannut edistää.Ohjelman mukaan kaupunki lupaa ”mahdollistaa kulttuurikeskittymiä ja työtiloja, joissa voi harrastaa ja tehdä kulttuuria omaehtoisesti”.

Pormestariohjelman mukaan tavoitteena on myös Tampereen kehittäminen luovien alojen ja eri kulttuurimuotojen keskukseksi ja jopa valinta Euroopan kulttuuripääkaupungiksi. Vakiintuneen, aktiivisen kulttuurikeskuksen toiminnan tukahduttaminen ei tukisi näitä tavoitteita.

Me allekirjoittaneet vaadimme että Pispalan Nykytaiteen Keskuksen toiminta voisi jatkua vastaisuudessakin, sillä omaehtoinen, matalan kynnyksen kulttuuritoimijuus on äärimmäisen tärkeää!

Pispalan Nykytaiteen Keskus    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Pispalan Nykytaiteen Keskus voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…