Yhteinen vastuumme vanhusten hoidosta

Hienoista uusista lakipykälistä huolimatta,vanhuksemme ovat edelleen hädässä,kunnat valvovat heikosti asiaa,jopa viis veisaavat laeista.On aivan liian paljon vanhuksia joilla ei ole minkäänlaista tukea/apua,omaiset ja ystävät ovat kuolleet ja yksinäinen vanhus ei enää osaa edes hakea apua,kun se on monimutkaista nuoremmillekin,omaishoitajatkin ovat usein siinä kunnossa,että tarvitsisivat itsekin apua,heistä ei kukaan välitä.Kuitenkin "omaishoitaja säästää"yhteiskunnan varoja aika tavalla.
Toki haluan peräänkuuluttaa myöskin lasten ja lastenlasten vastuuta,eikö liikenisi aikaa kysyä vointia edes kerran viikossa,tai käydä auttamassa oman perheen vanhusta? Joskus pelkkä puhelinsoitto voi kohentaa vanhustemme mielenterveyttä.
Eri organisaatiot tekevät jo vanhustyötä,uskoisin että parantamisen varaa olisi
sielläkin.Oman organisaation vanhukset unohdetaan helposti ja vanhenevan ihmisen masennus on syvä,kun omankaan järjestön jäsenet eivät välitä.
Kansakunnan sivistyksen mitta on se,kuinka hoidamme vähäosaisemmat,joten haluaisin osoittaa tämän adressin kulttuuriministerille.
Vetoan kaikkien vähempiosaisten puolesta,suomalaiset,näyttäkäämme,että olemme sivistyskansaa.

Arja-Leena Vestama    Ota yhteyttä adressin tekijään