HY:n varhaiskasvatuksen maisteriohjelma sisäänotto 2017

Tässä adressissa vastustamme Helsingin yliopiston käyttäytymistieteellisen tiedekunnan aikeita lakkauttaa varhaiskasvatuksen maisteriohjelman (VAKAMO) sisäänotto vuodeksi 2017. Tämä tarkoittaa sitä, että 20 varhaiskasvatuksen maisteria jää kouluttamatta.

Ebe ry on sitä mieltä, että varhaiskasvatuksen kentällä ei ole varaa menettää näitä 20 alan asiantuntijaa. Lastentarhanopettajan pätevyyden antava kasvatustieteen kandidaatin koulutus antaa hyvät edellytykset toimia varhaiskasvatuksen asiantuntijana päiväkodissa tai hallinnollisissa tehtävissä, mutta tarvitsemme vielä tätäkin vankempaa osaamista erityisesti varhaiskasvatuksen johtamis-, tutkimus- ja kehittämistehtäviin.  Vaikka varhaiskasvatus on tieteenalana kasvava tiede, Helsingin yliopiston käyttäytymistieteellisen tiedekunnan päätös jättää nämä 20 arvokasta varhaiskasvatuksen maisteria kouluttamatta kertoo yhteiskuntamme epäarvostuksesta varhaiskasvatusta kohtaan surullisen todellisella tavalla.

Helsingin yliopiston varhaiskasvatuksen opiskelijajärjestö Ebe ry on pettynyt tiedekunnan päätökseen ja kerää adressia vuoden 2017 sisäänoton järjestämisen puolesta.

Allekirjoitukset on tulostettu ja toimitettu Helsingin yliopiston käyttäytymistieteellisen tiedekunnan dekaanille.