Hyvinkään koulut kuntoon

Hyvinkään opettajat tarvitsevat apua. Se tuli harvinaisen selväksi 22.4. Tapainlinnassa vietetyssä Työrauhaa -kuuleeko kukaan? -illassa. Apua työrauhaan, apua erityisopetusta kaipaavien oppilaiden kanssa, apua tavallistenkin oppilaiden kanssa, apua ryhmäkokoihin, apua tilaongelmiin, apua sisäilmaongelmiin, apua ilmeisesti ihan kaikkeen.

Tämä avunpyyntö ei ole ihan vähäinen. Se kertoo todellisuudesta, jossa lastemme tulevaisuudelle merkittävät ihmiset eli opettajat, samoin kuin lapsemme ja nuoremme elävät suuren osan päivää. Lapsethan eivät ymmärrä pyytää apua, he ovat avoimia tauluja ja pesusieniä, imien ympäristön vaikutteet itseensä tulevaisuuden kyseenalaiseksi pesämunaksi. Nuoret taas eivät voi pyytää apua. EVVK, ei kukaan kuuntelisi kuitenkaan.

Kuntakin ja opetustoimi kuulemma tarvitsee apua. Pitää säästää, kaikkien yhdessä, talkoilla. Sivistystoimesta lähes 700.000 e, no mikä ettei? Tämä ei vaan vie eteenpäin mitään. Onkohan kukaan osannut laskea kokonaissäästöjä? Mitä viime kädessä ja oikeasti säästetään, kun opettajat ovat sairaslomalla ja lapsetkin pian enenevässä määrin psyykkisen hoidon piirissä? Siis jos mitään hoitoa saa, kun perusturvakin säästää? Mielenterveysongelmat ovat nyt jo suurin syy jäädä ennenaikaiselle eläkkeelle Suomessa. Elämänkaarta ajatellen nyt lapsista tehtävät säästöt eivät varmastikaan nosta eläkeikää jatkossa.

Kyllä, tämä on provokatiivinen puheenvuoro. Mielestämme, ja toivottavasti myös monen allekirjoittajan mielestä, on kestämätöntä kehitystä säästää lapsista ja nuorista. Sillä ei ole tulevaisuutta, ei toivoa. Lapsiin pitäisi panostaa ja kantaa vastuu. Paljon puhutaan hukassa olevasta vanhemmuudesta. Varmasti on sitäkin, jokaisella joskus turhautumisen hetkiä. Me allekirjoittaneet olemme kuitenkin tässä, emme missään hukassa. Keksitään yhdessä keinot, valmiita ratkaisujahan ei ole kellään.

Mutta missä on päättäjien vastuu?

Ryhmäkoot ovat ainoa järkevä luku, jota voi ja saa pienentää, tavalla tai toisella. Valtion Hyvinkäälle myöntämän 130.000 € tuen opetusryhmäkokojen pienentämistä varten pitää löytää oikea osoitteensa. Sillä ei saa rakentaa yhtään kiertoliittymää tai hiihtosiltaa tai ostaa maata asuntomessuja varten. Sillä täytyy parantaa edes jonkun puutteessa kituuttavan koulun tiloja. Vähintäänkin vähennetään tämä "hukassa" oleva summa opetustoimen säästövaatimuksista.

Lasten ja nuorten toivotalkoot käynnistyköön! Osoita sympatiasi kouluolojen ja -tilojen parantamiselle allekirjoittamalla tämä adressi.

Teija ja Jouni Rantanen,
Talvisilta, Hyvinkää