Iitin koirapuiston puolesta

Valtuustoaloitteesta lähtenyt ajatus koirapuiston tekemisestä Kausalaan kaatui taas kerran. Tekninen lautakunta ei koe koirapuiston rakentamista tarpeelliseksi, koska taajaman sisällä ja sen ulkopuolella on koirille hyvät ulkoiluttamismahdollisuudet.

Järjestyslaki kuitenkin kieltää koiran vapaana pitämisen taajama- alueella.
Koirapuiston tarkoitus ei suinkaan ole olla koiran ulkoilutuspaikka, vaan enemmänkin leikki,- ja koulutuspaikka. Varsinkin omistajat, joiden koirilla on vahva ajovietti varmasti arvostaisivat puistoa, jossa voisivat koiransa päästää irti, ilman pelkoa että se jonkun muun eläimen perään lähtisi. Omistaja rentoutuu, jonka kautta olisi myös helpompaa kouluttaa koiraa. Koira varmasti nauttisi kun saisi juosta. Koirapuiston tehtävä on myös ajaa sosiaalistumisen asemaa.
Kausalan rakennuskaava-alueella sijaitsee 14 leikkikenttää. Kuinka moni niistä on vanhempien itse rakentama ja ylläpitämä? Minusta on toki hienoa että lapsilla on paikkoja missä leikkiä ja olla. Siksi kai se on jokseenkin vaikea ymmärtää miksi koirille ei saada yhtä ainoaa aidattua aluetta.