Iitin kunnan kaikilla kyläkouluilla on paikkansa

Koulujen lakkauttamispäätökset tulee perustua faktoihin ja niiden perusteena tulee olla juuri taloudellinen hyöty ja tuloksena ne säästötoimet, joita säästöpäätöksillä on lähdetty hakemaan.

Kyläkoulujen lakkauttamiset saavat aina aikaan suuria tunteita. Tämä johtuu varmasti kylissä asuvien ihmisten halusta säilyttää kylänsä elävänä ja lapsiensa oppimisympäristö oppimista loistavalla tavalla tukevana ja oppilaiden erityisominaisuudet huomioivana.  Kaikkien päätösten ei tulisi perustua pelkästään taloudellisiin seikkoihin. Pienten koulujen vaikutusta lapsiin oppijoina ja yhteisössä toimijoina tuskin voi korostaa riittävästi. Pieni luokkakoko ja rauhallinen oppimisympäristö voivat ennaltaehkäistä ongelmia ja tuoda siten tulevaisuudessa säästöjä sosiaali- ja terveyspuolelle.

Säästöjä on saatava, se on ymmärrettävää, mutta kylämyönteisyys, josta huomionosoituskin on saatu, tarkoittaa kylissä asumisen mielekkyyden säilyttämistä tasapuolisesti koko Iitissä. Maantieteellisesti Kymentaan koulu palvelee alueita, jotka ovat kaukana Kausalan koulusta. Kuljetusmenojen vähenemisellä ei voi perustella säästöjä. Kymentaan koulupiirin oppilaat tulee jatkossakin kuljettaa opinahjoihinsa yhtä suurin, ellei suuremmin kustannuksin. Kymentaan koulussa on tällä hetkellä 40 oppilasta pienryhmäläiset mukaan lukien.

Säästöjen toteutumiseen tulee kiinnittää erityistä huomiota. Kymentaan koulun investointitarve teknisellä puolella on pientä tulevina vuosina. Koulua on remontoitu eikä suuria investointitarpeita enää ole. Koulu on rakenteiltaan, tekniikaltaan ja sisäilmaltaan hyvässä kunnossa.

Maaseudun pitäminen elävänä lienee kaikkien yhteinen tavoite itsenäisessä maalaiskunnassa. Kyliin saadaan lapsiperheitä vain rakentamisen mahdollisuuksien turvaamisella ja markkinoimalla palveluja. Pieni lämminhenkinen kyläkoulu on mitä parhain markkinointikeino ja se voi toimia vahvana vaikuttimena myös jäljellä olevien Sorronniemen alueen tonttien myymisessä.  Veronmaksajien, paluumuuttajien ja lapsiperheiden kiinnostus haja-asumiseen on säilyttävä. Maalle muuttavat arvostavat pienen koulun laatutekijöitä.

Pienryhmän sijoittaminen Kymentaakse on juuri tehty. Kunta on halunnut antaa lapsille erityistä tukea koulutien aloittamiseen ja valinnut tähän parhaaksi vaihtoehdoksi juuri Kymentaan koulun. Pienryhmäläisten ja heidän vanhempiensa kokemukset tästä ovat olleet huomattavan myönteisiä.  Kymentaan koulu voisi palvella pienryhmien tarpeessa olevia oppilaita jatkossakin, joko omalla pienryhmällä tai integroimalla pienryhmistä hyötyviä Kausalan koulun oppilaita Kymentaan koulun luokkiin.

Syksystä 2010 lähtien Iitin kunnan kyläkouluissa on ollut mahdollista opiskella A2-saksaa etäopetuksena. Kymentaan koulun tekniikka ja yhteydet ovat alusta lähtien toimineet erinomaisesti. Koulu tukee etäopetusta ja kannustaa oppilaita saksan kielen opiskeluun. Kymentaan koulussa opiskellaan kaikilla mahdollisilla vuosiluokilla saksaa ja siellä on A2-saksan valinneita kyläkouluista eniten.

Kymentaan koulussa on jo hyvissä ajoin tehty taloudellista suunnittelua ja saatu säästöjä aikaan työjärjestystä ja kuljetuksia järjestelemällä. Kymentaan koulun henkilöstö sekä oppilaat perheineen ovat osoittaneet joustavuutta mahdollisimman taloudellisen koulutoiminnan järjestämiseksi. Tukiyhdistys on toiminut vuodesta 1993 ja panostaa vuosittain tuhansia euroja koulun toimintaan. Tukiyhdistys voi myös tarpeen mukaan helposti lisätä taloudellista panostaan ja sillä on kokemusta varainhankinnasta nopeasti ja tehokkaasti.

Koulupiirijaon tarkistamisella/vapauttamisella voisi myös saada Kausalan kouluun lisää tilaa, jos Radansuusta tai muista Kymentaan koulupiirin rajakylistä tulisi halukkaita oppilaita Kymentaan kouluun.

Hienossa kunnossa oleva ja aktiivisesti kyläläisiään palveleva, loistava kyläkoulu ansaitsee tulla säilytetyksi taloudellisin, teknisin, maantieteellisin sekä palvelullisin perustein. Kunnassa tulisi huomioida veronmaksajien ja maaseutua elävänä pitävien maaseutukylien ihmisten asumismukavuus. Kyläkoulut ovat nykyisin kylien keskuksia. Jatkuva kyläkoulujen olemassaolon kyseenalaistaminen julkisessa sekä kotien keskusteluissa ja vuosittainen epätietoisuus lisäävät epävarmuutta ja tuovat turvattomuustekijöitä myös lasten kouluarkeen.

Siteeraamme Lääkärilehdessä 35/2012 julkaistua Suomen lääkäriliiton toiminnanjohtaja Heikki Pälveen pääkirjoitusta: ”Pääkirjoituksissa ja uutisissa on myös vahvasti kyseenalaistettu peruskoulun resurssien leikkausten vaikuttavuutta ja välttämättömyyttä. Pienten luokkakokojen uskotaan paremmin takaavan terveen ja tasapainoisen aikuisuuden.”

Kymentaan koulun tukiyhdistys ry