Jakkuvärkin tuulivoimahankkeen suunnittelusta luovuttava

Ruotsalaistaustainen Saba Wind Oy suunnittelee yhdeksän tuulivoimalan rakentamista Porin Viasveden,Makholman ja Perä-Amerikan väliselle alueelle.

Suunniteltu tuulivoimalahanke tulisi sijaitsemaan liian lähellä asutusta,useampi voimala alle km etäisyydellä asutuksesta.Melumallitukset on tehty 2.3MW voimaloille,kun lupaa on haettu 2-3,5MW voimaloille.Melu-ja välkehtimishaitat tulisivat olemaan ilmeiset. Mm. vaihemaakuntakaavan määräysten mukaisesti tuulivoimalaosayleiskaavan suunnittelussa voimalat tulisi sijoittaa ensisijaisesti riittävän etäälle asutuksesta. Suunnittelualueen lähellä asuu 350 asukasta, rannikolla suunnittelualueen länsipuolella on runsaasti loma-asutusta.Loma-asutusta on myös Viasveden ja Makholman kylissä.Toteutuessaan massiiviset energian tuotantotornit näkyvät 0-3km säteellä kaikentyyppisessä maisemassa. Tuulivoimaloiden suunniteltu kokonaiskorkeus on 185m.

Noin 430ha alueelle on suunniteltu kokoon nähden liian massiivinen tuulivoimantuotantoyksikkö.

Saba Wind Oy on tilannut Ahlman konsultoinnilta suunnitellun tuulivoima-alueen luonnonolosuhteista kartoituksia.

Huomionarvoista on, että raporttien kannanotot ovat varsin suppeita, mm. syysmuuttolintujen ilta-ja yöhavainnointia linnustoltaan rikkaalla alueella ei ole tehty lainkaan.

Syys-seurannan aikana merikotkahavaintoja Jakkuvärkissä oli 53kpl, Kaarluodossa 79kpl. Suunnitellun tuulivoimala-alueen kautta lentoja oli 94kpl, törmäysriski 68%. Merikotka myös saalistaa 10 km etäisyydellä pesäpaikasta. Suurten tuulivoimaloiden 60-80m kärkinopeudella pyörivät lavat ovat tuhoisia raskaasti ja suoraan lentäville muuttolinnuille.

Emme halua Ahlaisten Peittoon kaltaisten tapahtumien toistoa,siksi ehdotammekin Jakkuvärkin tuulivoimahankkeesta luopumista.

Marja Kalliolähde    Ota yhteyttä adressin tekijään