Jalkarannan kirjastoa ei saa sulkea

"Jalkarannan kirjastopiste toimii kolme vuotta sitten valmistuneessa monitoimitalossa Jalossa. Jos Lahden ensi vuoden talousarvioesitys toteutuu sellaisenaan, Jalkarannan kirjasto sulkee ovensa."

"Jalkarannan kirjaston ylläpitäminen sisältyi sivistyslautakunnan talousarvioehdotuksen, mutta kaupunginjohtaja Pekka Timosen tiistaina 9.10.2018 julkistamasta budjettiesityksestä kirjastopisteen rahat on karsittu.

– Jalkarannan kirjastopisteen lakkauttamisella vastataan kirjastopalveluiden säästöpaineeseen, joka on 130 000 euroa. Aineistomäärärahoja emme enää haluaisi pienentää. Jalkarannan yksikkö on suhteellisen pieni, sivistysjohtaja Tiina Granqvist perustelee ratkaisua."

(lähde ess.fi 9.10.2018)

Monitoimitalo Jalon olohuoneena toimiva kirjasto aiotaan lakkauttaa. Kirjaston aukioloaikoja on jo supistettu, mutta omatoimikirjaston palveluja voidaan käyttää aamusta myöhäiseen iltaan. Moni koululainen jää koulupäivän jälkeen kirjastoon tekemään läksyjä, lukemaan, pelailemaan, piirtämään, värittämään tai muuten vain viettämään aikaa turvalliseen ympäristöön kavereiden kanssa.

Tämän lisäksi kirjastolla on oppimista vahvasti tukeva rooli. Koululaiset käyttävät kirjastopalveluja opettajien johdolla joka päivä. Myös päiväkoti käy kirjastovierailulla usein.

Kirjaston hyötyvaikutuksia on tutkittu paljon. Ohessa linkki ajantasaisen tutkimuskenttän tuloksiin tällä saralla.  http://vaikuttavuus.kirjastot.fi/hyotyvaikutukset.html