Joensuun kotihoidon tuen kuntalisä säilytettävä

Vetoomus Joensuun kunnanvaltuustolle kotihoidontuen kuntalisän jatkamisesta Joensuussa. Tällä adressilla me allekirjoittaneet haluamme edistää myönteisen päätöksen tekemistä.

Joensuun kaupunginjohtajan talousarvioesityksessä 2012 kuntalisästä on karsittu 330 000 €. Varhaiskasvatus- ja koulutuslautakunta tukee kuntalisän jatkoa, koska leikkaus ei tuota kaupungille taloudellista hyötyä. Jos kuntalisällä olevista lapsista tulisi ensi vuonna hoitoon vain pieni osa, lapset eivät mahdu käytettävissä oleviin paikkoihin. Joudutaan perustamaan uusia hoitopaikkoja, joiden kustannukset vähintään 613 000 €/vuosi. Vähintään se määräraha, mikä on varattu kuntalisään, on varattava päivähoitopaikkakustannuksiin.

Kuntalisästä on tehty päätöksiä yli 150 jatkumaan tuleville vuosille, jopa vuodelle 2014. Yhdenvertaisuus on keskeinen oikeusperiaate. Vanhempia kohdellaan kuntalaisina eriarvoisesti, kun osalle lisä on myönnetty ja osalta samat kriteerit täyttävistä hakijoista tuki suunnitellaan evättäväksi. Myös lapsia täytyy kohdella tasa-arvoisesti. Osa kaikkein pienimmistä Joensuun kuntalaisista voi saada varhaislapsuutensa ajan omien vanhempiensa yksilöllisen hoidon, osalta se ollaan eväämässä.

Kuntalisää maksamalla kaupunki voi antaa oman panoksensa lapsen tärkeimmän ihmissuhteen rakentavaan kehitykseen. Joillekin perheille kuntalisän tuki on ratkaisevan tärkeä ja usealle vanhemmalle kannustava peruste jäädä hoitovapaalle pidemmäksi aikaa.

Kuntalisä on myös merkittävä imagokysymys ja lisää Joensuun vetovoimaisuutta.

Vetoamme Joensuun kaupungin päättäjiin; Teillä on tilaisuus mahdollistaa usean lapsen hoito kotona.

Tämä adressi tullaan luovuttamaan Joensuun kaupungin valtuustolle marraskuussa 2011.

Joensuulaiset vanhemmat;

Anna Niemi