Jonkerinjärvi pelastettava

Jonkerinjärvi pelastettava - vetoomukseen kerätään allekirjoituksia edelleen ja huolimatta siitä, että Kuhmon kaupunginvaltuusto päätti18.2. hyväksyä Tornator Oy:n laatiman ranta-asemakaavan. Valtuuston päätös syntyi äänin 10-25, mikä kertoo päättäjienkin heräämisestä viimeisen erämaajärven kohtalon edessä. Valtuustolle luovutettiin kokoukseen mennessä kertyneet 297 allekirjoitusta, joita kerättiin netin lisäksi myös kuhmolaisessa optikkoliikkeessä. Kiitos kaikille allekirjoittajille ja järven ainutlaatuisuutta kommentein korostaneille! Vetoomuksen tavoitteena on säästää erämaisen ja rakentamattoman järven rannat rantakaavalta, joka toisi järvelle 80 kesämökkiä ja suuren hotellin ja matkailupalvelualueen. Ranta-asemakaavasta ja etenkin sen luontoselvityksistä on löytynyt runsaasti puutteita, joihin vetoamalla kansalaisliike tulee jatkamaan järven puolustamista. Valitus on valmisteilla.

Keskiviikkona 29.1. Kuhmossa pidetty seminaari keräsi runsaan yleisön tutustumaan kaavasuunnitelmaan ja keskustelemaan järven tulevaisuudesta. Keskustelu antoi eväitä vaihtoehtojen etsintään: kaupungin vasta hyväksytyn strategian perusteella järveä ja siitä lähtevää Jongunjokea ja vaellusreitistöjä voitaisiin hyödyntää vesi- ja muun luontomatkailun ja kalastuksen tarpeisiin. Seminaariin osallistui myös huomattava joukko valtuutettuja saamaan lisäinformaatiota Jonkerin kylästä ja järven kulttuuri- ja luontoarvoista.

Tutustu Jonkerinjärven facebook-sivuihin. Kaavasta löytyy tietoa Kuhmon kaupungin sivuilta. Tutustu! Allekirjoita ja tue järven säilymistä.