Joulu ilman lunta...?

"Jollei Jouluna ole lunta, voiko Joulupukki tullakaan.."

Tuleeko Jouluksi lainkaan lunta? Kuka tämän luonnonmullistuksen on aiheuttanut?

Syy on yksinkertainen: Ihminen on suurimmaksi osaksi tämän takana. Tottakai tämä ilmasto on vuosituhannet ollut lauhtumaan päin, mutta teollisuus on nopeuttanut ilmaston lämpenemistä. Myös tarpeettomien tavaroiden ostelu on lisääntynyt.. Saastetta tulee yhä enemmän rekkojen, bussien ja autojen takia. Miksei ihmiset voisi kulkea pyörällä..?

Haittoja luonnon ekosysteemille:

* Karhut heräävät "talvihorroksestaan", koska eivät löydä kuivaa pesäpaikkaa (niiden horros keskeytyy ja ne voivat ruveta väkivaltaiseksi ja etsiä ruokaa esim. ihmisten asuntojen läheisyydestä.)
* Sienet kasvavat Joulukuussa?? Ystäväni kävi ainakin sienestämässä.
* Viime kesän kuivuus kostautuu, Joulukuussa sataa vettä ja Heinäkuussa voi sataa jopa lunta! Luonnon ekosysteemi sekoittuu meidän ihmisten aiheuttamien saasteiden takia.
* Järvien pinta nousee liikaa --> Tulva
* Kukat kukkivat Joulukuussa!!
* Lintujen muutto ilmaston lämpenemisen takia sekoittuu..
* Otsonikerros ohenee (lämpötila kohoaa talvena, ja muutaman sadan vuoden kuluttua tuskin pakkasta on edes nähtykään..)

Miltä jäisimme paitsi..?

* Olisiko kiva, että koko Joulu sataisi vain vettä tai räntää?
* Pulkkamäki ilman lunta..? Ei hyvä.
* Joulusta ei tule Joulua ilman lunta.
* Mistä tehdä lumiukko, kun ei ole lunta?

Mitä voisimme tehdä..?

- Me ihmiset olemme tämän kaiken takana, joten velvollisuutemme on myös korjata aiheuttamamme virheet. Jo yhdenkin ihmisen "oikeanlainen kulutus" voi saada aikaan parempia muutoksia. Tämän vetoomuksen ansiota ihmiset rupeavat enemmän miettimään, mitä oli tullut tehtyä. Tämän ansiosta kaikenlainen liika kulutus voisi vähentyä. Ilmastonmuutos näkyi jo edellisvuonna (2005), kun sää oli lauhkea ja lunta tuli niukalti. Viimeksi lumeton Joulu oli Hämeessä 1993-1994 vuosina, ja se oli satunnaista. Mutta onko tämä satunnaista, että viime jouluna oli vähän lunta ja nyt ei ole lainkaan? Jos tämä saaste vain lisääntyy, voi olla, että seuraavat sukupolvet eivät saa nauttia lumesta koskaan.

Nyt on korkea aika tehdä asialle jotakin!

Jouluksi satoi lunta ainakin tänne Pohjois-Karjalaan. Onneksi! Vaikkei pakkasiakaan ollut kuin enintään -10. Toivottavasti ensi jouluna on enemmän lunta. Kiitoksia adresseihin kirjoittaneille ja kommentoijille!

Tässä, kopioin eräältä sivustolta tällaisen artikkelin:

"Kasvihuoneilmiön voimistuminen on suurin uhka ihmiskunnan tulevaisuudelle

Kasvihuoneilmiön voimistuminen on huolettanut tiedemaailmaa jo pitkään. Maapallon keskilämpötila on nousussa ja ilmastonmuutoksen ensimmäiset seuraukset, ilmastolliset ääri-ilmiöt kuten myrskyt ja tulvat ovat lisääntyneet. Ilmastonmuutosta voidaan hidastaa, mutta se vaatii puuttumista suurpääoman etuihin. Siihen eivät länsimaiset vallanpitäjät kuitenkaan näytä olevan valmiita." - Lähdetieto : EU:n Vastainen Kansanrintama ry"