Jyrkkä EI Kuopio-Siilinjärvi pakkokuntaliitokselle!

Kehä kolmosen sisäpuolella suunnitellaan taas aivan päättömiä ratkaisuja. Tämän adressin allekirjoittamalla liityt vastarintaan Siilinjärven pelastamiseksi. Siilinjärven liittymisen Kuopioon kannattamattomuuden todistavat ainakin seuraavat asiat:

1. Siilinjärven palvelut toimivat Kuopiota paremmin. Liittymällä Kuopioon ne heikkenisivät tai katoaisivat kokonaan Kuopion puolelle.

2. Siilinjärven taloustilanne on suhteessa huomattavasti parempi kuin ylivelkaantuneen Kuopion. Meidän veroeurojamme ei voida käyttää toisen kaupungin velkojen lyhentämiseen.

3. Kuopio saa luvan oppia ratkaista ongelmansa muulla tavalla kuin kuntaliitoksia hakemalla. He ovat 2000-luvulla saaneet Vehmersalmen, Nilsiän, Karttulan ja 2015 Maaningan, ja onko talous- ja palvelutilanne parantunut liitoksien ansiosta? Pikemminkin päinvastoin, ainakin Kuopioon liittyneiden entisten kuntien mielestä.

Syitä löytyy varmasti useampiakin, tässä lähinnä pääteesit, joista jokainen sydämeltään siilinjärveläinen varmasti on samaa mieltä. Hallituksen jäsenet voisivat katsoa peiliin, todeta sotkeneensa asiat pahemman kerran, ottaa itseään niskasta kiinni ja todeta, että kaikenmaailman työryhmien perustamisen sijaan on keksittävä muita keinoja talouskurimuksen voittamiseen, kuin hyvinvoivien kuntien ajaminen mätiin pakkoliitoksiin.