Jyväskylä tarvitsee skeittihallin

Jyväskylän liikuntapalvelut ilmoittivat yllättäen paikalliselle rullalautayhdistys JyRu:lle, että Kuokkalassa sijaitseva Salmirannan skeittihalli tullaan purkamaan tulevan kesän aikana. Korvaavasta tilasta ei ole vielä tietoa.

Jyväskylä ei voi jäädä ilman skeittihallia. Päinvastoin, kaupunki on kipeästi vailla suurempia tiloja tälle yhteisölliselle, luovalle ja vapaamuotoiselle urheilulajille. Suurempi skeittihalli voisi parhaimmillaan mahdollistaa myös useiden muiden lajien, kuten BMX-ajamisen, scoottauksen, trial-pyöräilyn ja rullaluistelun harrastamisen talviaikaan Jyväskylässä.

Skeittausta ei voi harrastaa talvella Suomessa muualla kuin sisätiloissa, ja hallikausi kestää lokakuusta huhtikuuhun. Salmirannan skeittihallilla käy päivittäin 20-30 rullalautailijaa – kuukausittain maksavia asiakkaita vierailee hallilla keskimäärin 300-400 niin Jyväskylästä kuin ulkopaikkakunniltakin; lukemat ovat entistä suuremmat, kun mukaan lasketaan skeittihallin ylläpidosta talkoovoimin vastaava harrastajaporukka. 400 neliömetrin halli ruuhkautuu joka talvi niin, että moni aktiiviharrastaja skeittaa talvella sen vuoksi vähemmän.

Skeittaus on liikuntamuotona monipuolinen ja sen harrastajakunta on suuri ja jatkuvasti laajeneva. Omaehtoisen luonteensa vuoksi harrastajia löytyy laidasta laitaan: toisille skeittaus merkitsee kavereiden tapaamista hauskan tekemisen merkeissä, toiset taas harjoittelevat määrätietoisesti päivittäin ja osallistuvat kilpailuihin. Vuoden 2019 skeittauksen miesten ja naisten sarjojen suomenmestarit sekä nuorten sarjan hopeamitalisti ovat kotoisin Jyväskylästä – ilman skeittihallia tällaista kisamenestystä ei kaupunkiin tulisi.

Skeittaus tulee olemaan myös uutena lajina mukana vuoden 2020 Tokion olympialaisissa sekä vuonna 2024 Pariisissa, minkä odotetaan myös lisäävän lajin suosiota. Keski-Suomessa harjoituspaikat eivät kuitenkaan ole vielä riittävät. Moni menestynyt rullalautailija on jo joutunut pohtimaan pois muuttoa, mikäli kaupunki ei tarjoa mahdollisuuksia harjoittelemiseen ympärivuotisesti.

Jyväskylä on pyrkinyt profiloitumaan Suomen liikuntapääkaupungiksi tarjoten asukkailleen erilaisia liikuntapaikkoja hiihtoladuista luistelukenttiin ja uimahalleihin. Rakenteilla on myös useiden miljoonien eurojen ”liikunnan, urheilun ja hyvinvoinnin urbaani keskus” Hippokselle: Uuden skeittihallin voisi hyvin yhdistää osaksi Hippos2020-hanketta. Ottaakseen paikkansa maan johtavana liikuntakaupunkina ja säilyttääkseen vetoivoimaisuutensa, Jyväskylän tulisi panostaa myös skeittauksen kaltaisten modernien lajien harrastusmahdollisuuksien parantamiseen.

Olemme huolissamme siitä, miten käy niille sadoille Jyväskylän ja sen lähialueen kuntien skeittaajille, jos menetämme paikan, missä harrastaa läpi pitkän ja pimeän talven. Skeittihalli on tilana niin paljon enemmän kuin vain liikuntatila: se on paikka kohtaamisille ja ystävystymiselle, arjesta irroittautumiselle ja itsensä kehittämiselle niin ihmisenä kuin rullalautailussakin.

Toivomme, että tämä adressi auttaa meitä vakuuttamaan kaupungin toimijat ja päättäjät skeittihallin merkityksestä Jyväskylässä. Tarvitsemme uuden hallin, mikäli Salmirannan skeittihalli puretaan. Vaihtoehtoisesti haluaisimme neuvotella kaupungin edustajien kanssa Salmirannan toiminnan jatkamisesta vielä tulevan talvikauden (2019-2020) ajan. Se, että Jyväskylä jäisi tulevaksi talveksi ilman skeittihallia, ei ole vaihtoehto.

Jyväskylän rullalautailijat ry    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Jyväskylän rullalautailijat ry voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…