Kaanaan päiväkodin pihan parannus

Kaanaan uuden päiväkodin piha on herättänyt lasten vanhempien keskuudessa paljon huolta ja keskustelua. Piha on kovin niukasti varusteltu verrattuna Raision muiden päiväkotien piha-alueisiin, eikä etenkään pihan suojaamista auringon haitallisilta vaikutuksilta ole huomioitu lainkaan pihan suunnittelussa. Kaanaan päiväkodin piha ei anna lapsille riittävästi virikkeitä omaehtoiseen liikuntaan, eikä aurinkoisina päivinä pihalla ole paikkaa, jossa lapset voisivat leikkiä varjossa.

Myös pihan toimimaton viemäröinti ihmetyttää vanhempia. Valtavat, pitkään viipyvät (syys-, talvi- ja kevätaika) vesilammikot - jotka pahimmillaan rajoittuvat laajuudessaan uuden rakennuksen seinään - aiheuttavat huolta ja kysymyksiä mahdollisesti tulevasta kosteusvauriosta. Suuret lätäköt ovat myös turvallisuusriski lapsen mahdollisesti kaatuessa niihin.

Tällä adressilla vaadimme että:

- Pihalle järjestetään alueita/katteita, joissa lapset voivat turvallisesti leikkiä auringolta suojassa.

- Pihan varustelua parannetaan niin, että lasten omaehtoinen, kehittävä ulkoliikunta ja leikki on mahdollista, mielekästä ja turvallista.

PERUSTELUT:

Pihan paahteisuus:

Auringon haitallisista vaikutuksista vaikutuksista on kirjoitettu kattavasti Säteilyturvakeskuksen verkkojulkaisussa 27.4.2017 ja Turun Sanomat on kirjoittanut aiheesta 28.4.2017:

Säteilyturvakeskus 27.4.2017: http://www.stuk.fi/-/varjo-suojaa-pienten-lasten-ihoa-parhaiten-auringon-uv-sateilylta

Turun Sanomat 28.4.2017: Suomessa päiväkotien pihoilla auringon uv-säteiltä suojaavia varjopaikkoja on liian vähän

Syöpäjärjestöjen päiväkotien johtajille tekemässä kyselyssä kävi ilmi, että päiväkotien henkilökunta pitää UV-säteilyltä suojautumista tärkeänä ja lapset suojataan päiväkodeissa pääosin hyvin. Lapsia ohjataan leikkimään varjossa helteisimpinä päivinä ja vanhempia pyydetään tuomaan suojaavia vaatteita. Suositeltavaa olisi, että päiväkodeissa olisi aurinkovoidetta lapsia varten. Jos tämä ei ole mahdollista, pyydetään vanhempia tuomaan aurinkovoidetta kotoa.

Ongelmana on joissain päiväkodeissa se, että piha-alueilla ei ole riittävästi varjoa. Päiväkotien johtajat ovat samaa mieltä kuin pohjoismaisten säteilysuojeluviranomaisten pääjohtajat kannanotossaan: päiväkotien ulkoalueisiin pitäisi kiinnittää huomiota jo suunnitteluvaiheessa, jotta niihin saataisiin enemmän puustoa ja rakenteellisia varjopaikkoja.

Pienten lasten iho ei suojaa UV-säteilyltä yhtä hyvin kuin aikuisten, sillä lapsen iho on ohut ja ihon omat suojamekanismit eivät ole vielä täysin kehittyneet. Lisäksi mitä varhemmin elämässä iho on saanut liikaa aurinkoa, sitä pidempään syövällä on aikaa kehittyä. Siksi ihon palaminen lapsuudessa lisää riskiä sairastua ihosyöpään, erityisesti melanoomaan, aikuisiässä. Tämän takia lasten suojaaminen auringolta on erityisen tärkeää. Lisäksi jos lapset oppivat hakeutumaan varjoon ja suojautumaan liialta paisteelta pienestä pitäen, he suuremmalla todennäköisyydellä suojautuvat paremmin auringolta läpi elämänsä.

Kaanaan päiväkodin pihalla ei ole lainkaan paikkoja, joissa lapset voisivat leikkiä auringolta suojassa.

Pihan varustelu:

Ote varhaiskasvatussuunnitelmasta: "Lapsia kannustetaan ulkoiluun ja liikunnallisiin leikkeihin kaikkina vuodenaikoina. Ohjatun liikkumisen lisäksi huolehditaan siitä, että lapsilla on riittävästi mahdollisuuksia päivittäiseen omaehtoiseen liikuntaan sekä sisällä että ulkona.Henkilöstön tulee suunnitella päivän rakenne, sisä- ja ulkoympäristö sekä toiminnan sisällöt niin, että lapset voivat monipuolisesti nauttia liikkumisesta eri tilanteissa. Liikuntavälineiden tulee olla lasten käytettävissä myös omaehtoisen liikunnan ja leikin aikana."

Kaanaan päiväkodin piha ei mahdollista monipuolisia ulkoleikkejä, eikä se kannusta liikkumaan kehittävällä tavalla. Pihan varustelua olisi mahdollista parantaa pienilläkin lisäyksillä, kuten esim. suuret kivet kiipeilyyn, tukit tasapainoiluun sekä leikkimökki moneen leikkiin ja tarkoitukseen. Päiväkodin piha on syys-, talvi-, ja kevätaikaan todella märkä ja valtavat vesilätäköt valtaavat suuren alan pihasta. Lasten jokapäiväiset lätäkköleikitkin jäisivät mahdollisesti vähemmälle huomiolle pihan varustelun kannustaessa muuhun ulkoiluun. Lätäköt ovat laajuudessaan myös turvallisuusriski pienemmille lapsille.

Tavoite:

Tavoitteemme on, että vähintään päiväkodin lasten vanhemmat ja päiväkodin henkilökunta allekirjoittavat adressin, joka luovutetaan kaupunginjohdolle kesäkuussa. Mitä enemmän nimiä, sitä paremmin saamme äänemme kuuluviin!

Me adressin allekirjoittaneet vaadimme, että Raision päättäjät toimivat nopeasti, jotta Kaanaan päiväkodin lapset ja henkilökunta saavat turvallisen ja virikkeellisen ulkoiluympäristön.

Lisätietoja:

Kaanaan päiväkodin vanhempainkerho

sähköposti: vanhempainkerho@gmail.com

Facebook: https://www.facebook.com/Kaanaan-p%C3%A4iv%C3%A4kodin-vanhempainkerho-132266870842/

Kaanaan päiväkodin vanhempainkerho    Ota yhteyttä adressin tekijään