Kaipiaisten koulu on säilytettävä

Kaipiaisten Koulu on lakkautusuhan alla siitä huolimatta, että se on luokiteltu hyväkuntoiseksi ja sitä on peruskorjattu viimeksi 2012.  Uuden vuonna 2012 valmistuneen liikuntasalin rakentamiseen sekä peruskorjauksiin on saatu valtion tukea, joka edellyttää vähintään 15 vuoden opetuskäyttöä tai valtionapu peritään takaisin. Tästä syystä Kaupunki on velvollinen säilyttämään vähintään päiväkodin kiinteistössä. Kaupunki  perustelee lakkautusta säästöillä. Säästölaskelmissa ei ole huomioitu Utin koulun kustannusten nousua, kun oppilasmäärä nousee oppilaiden siirtyessä sinne. Laskelmissa ei myöskään huomioitu päiväkodin kustannusten nousua. Nythän päiväkoti on jakamassa kuluja koulun kanssa.

Suurin kärsijä tässä on pieni koululainen,  jolta kukaan ei kysy mitään.

Naapurikylien koulut on jo lakkautettu tai lakautetaan suunnitelman mukaan ensi vuonna. Näiden kylien lapsille tulisi kohtuuttoman pitkät koulumatkat. Lakkauttaminen hankaloittaisi monien lapsiperheiden arkea, joka on jo ennestään hektistä.

Koulun olemassaololla on myös suuri vaikutus kylän elinvoimaisuudelle. Pahimmassa tapauksessa koulun lakkauttaminen vaikuttaa kiinteistöjen hintoihin ja yhä piteneviin myyntiaikoihin, koska lapsiperheet hakeutuvat ensisijaisesti palveluiden lähelle.

Allekirjoita tämä vetoomus, jonka pyyntö kuntapäättäjille on, että älkää särkekö näitä ihmisille tärkeitä pieniä kyläyhteisöjä, joita nykyisen suur-Kouvolan alueella on paljon, pelkän poliittisen vallanhimonne takia. Kouvolassa on elämää muuallakin kuin Manskin ja oman navan ympärillä.

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Meri Aaltonen voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…