Vetoomus kanien tuskallista lopettamista vastaan Helsingissä

Helsingin rakennusvirasto on päättänyt aloittaa kanien tappamisen todenteolla ensi syksynä. Tappamiskeinoina on suunnitelmissa ampuminen pienoiskiväärillä, houkutteleminen loukkuun ja sen jälkeen niskojen katkaiseminen ilman tainnutusta sekä viimeisimpänä keksintönä kesyhillereiden hyväksikäyttö kanien hävittämiseksi. Nämä keinot ovat

1. Epäinhimillisiä (esim. Helsingin eläinsuojeluyhdistyksen mielestä ampuminen aiheuttaa eläimille kärsimystä ja jättää haavoitettuja eläimiä kitumaan ja ampumalla haavoitettujen kanien verijäljet aiheuttavat paljon pahaa mieltä eläinystävissä)

2. Tehottomia (kani lisääntyy erittäin nopeasti ja lisäksi kanien metsästäminen on käytännössä mahdollista vain talvella, jopa Rakennusvirasto itse toteaa, että ” Ulkomaisten tutkimuksien mukaan perinteinen aseella metsästys ei ole tehokas villikanikannan säätelymenetelmä.”)

3. Laittomia (lain mukaan ampuminen vaatii kysymään luvan jokaiselta joka asuu 150m etäisyydellä ampumispaikasta sekä kaikenlainen kärsimyksen tuottaminen eläimille niitä lopetettaessa on lain mukaan kielletty)

Toivomme villikanivahinkoja torjuttavan sellaisin keinoin joissa eläimiä ei tapeta eikä niille aiheuteta kärsimystä. Näitä keinoja ovat

1. Puiden, kasvien, puskien ja puutarhojen mekaaninen suojaus ruostumattomalla teräsverkolla, joka kaivetaan vähintään 25cm syvyyteen

2. Kasvien suojaus erilaisilla karkoite ja suojausaineilla, näistä tutkimuksen perusteella ovat parhaiten toimineet MOTA- karkoteaine sekä koivutisle

3. Kampanjointi ja asennekasvatus jottei lemmikkikaneja enää jätettäisi luontoon heitteille (koko ongelmahan on saanut alkunsa meidän ihmisten välinpitämättömyydestä