KANNA VASTUUSI HAUSJÄRVEN KUNTA!!!

Hausjärven kunta on vuonna 2010 poistanut käytöstä ja yhdistänyt 5 toimivaa koulua (Karhi, Erkylä, Hikiä, Kirkonkylä ja Vanhantien koulu) Hikiälle valmistuneen Eskon koulukeskuksen myötä. Tähän koulukeskukseen oli "laskettu" mahtuvaksi kaikkien em. käytöstä poistettujen koulujen oppilaat (osa Erkylän oppilaista siirtyy Monnin kouluun). Kuitenkin nopeasti kasvavassa kunnassa koulu oli heti alkujaan liian pieni ja nyt tilanne on jo tilanpuutteen vuoksi niin huono, että lapset joutuvat siitä kärsimään. Kaikki Hikiäläisetkään lapset eivät mahdu enää Eskon kouluun saati sitten vähän kauempaa tulevat. Luokkatilan puute isoille oppilasmäärille on jo nyt niin suuri, että esim. syksyllä 2014 aloittavien ekaluokkalaisten luokkaan ei tule mahtumaan edes kaikki sinne alun perin oppilaaksiottoalueelta kuuluneet lapset, vaan heidät siirretään tylysti naapurikylän kouluun Oittiin n.12km päähän, vaikka Eskon kouluun olisi 2,6km kävelymatka.

Hausjärven kunnan tavoitteena on pienentää kaikkia mahdollisia menoja talouden tasapainottamiseksi, niin myös koululaisten kuljetuskustannuksia. Nyt kuitenkin pieniä oppilaita arvotaan (yksi sieltä- toinen täältä-menetelmällä) kuljetettavaksi salaisuutena pysyvän koulukuljetusreitin kautta Oitin koululle (kukaan ei tiedä tai halua kertoa mahdollisia koulukyytimatkojen reittejä tai kestoja). Tilanne Oitin koulussa ei ole tilojen ja luokkakokojen puolesta yhtään sen parempi kuin Eskon koulussakaan.

Hausjärven kunta kuuluttaa itseään lapsiystävällisenä kuntana ja mainostaa mm. Hikiältä uusia tontteja lapsiperheille ja samalla hehkuttaa Eskon koulukeskuksen olevan vain "kivenheiton päässä", vaikka takuita uusien kuntalaisten (ainakaan kaikkien ikäryhmien) mahtumisesta kouluun ei tällä hetkellä ole! Voiko lapsiystävällinen ja vastuullinen kunta toimia näin? Mikä on lapsen etu, kun koulupaikka vaihdetaan yllättäin aivan uuteen ympäristöön? Lapsi menettää tutun ja opitun koulureitin koululle, joutuu valmistelematta aivan uuteen ympäristöön, menettää luodun kaveriverkostonsa, menettää isosisarustensa luoman tuen ja turvan! Hausjärven kunnan” lapsiystävällisellä” toimintatavalla siirtää lapsi toiseen kouluun, lapsi saa yllättäin haasteellisen, tuntemattoman ja pidemmän koulureitin, yksinäisen taistelun uusien haasteiden voittamiseen ja kuitenkin ne ahtaat koulutilat.
Lapsi- ja perhelähtöiseltä kunnalta puuttuu myös halukkuus yhteistyöhön ja neuvotteluihin lasten vanhempien kanssa. Mm. kuntalaisaloite Eskon koulun tilanpuutteesta on Hausjärven kunnalle lähetetty jo varhain keväällä, johon ei kunta ole ottanut mitään kantaa. Kuntalaisaloite sisältää mm. runsaasti lapsiystävällisiä vaihtoehtoja ja kaikkien osapuolien etujen mukaisia ratkaisuja tilanpuutteen korjaamiseksi. (Kuntalaisaloite lukee kokonaisuudessaan tekstin lopussa.)

Me adressin allekirjoittaneet vaadimme Hausjärven kuntaa kantamaan vastuunsa päätöksistään ja itse aiheuttamastaan tilanpuutteesta niin etteivät viattomat lapset siitä joudu kärsimään. Vaadimme kuntaa tekemään nopeasti Eskon koulun tilan puutteen osalta pitkäkestoisia suunnitelmia ja toteutuksia eikä vain paikata akuuttia tilanpuutetilannetta siirtämällä yllättäin lapsia (yksi sieltä ja yksi täältä –mentaliteetilla) toissijaisiin kouluihin.

KUNTALAISALOITE:

Eskon koulun tilanpuute

On käynyt ilmi, että Eskon koulu on liian pieni ja täten tulevat esikoululaiset eivät kaikki tule mahtumaan syksyllä alkavaan esiopetusryhmään ja sen jälkeen peruskouluun.
Osaa koululaisista ollaan siirtämässä Oittiin ja Monniin (jotka kuuluivat vanhan koulupiirijaottelun mukaan  Eskon koulun piiriin; Erkylä, Hikiä, Karhi, Kirkonkylä ja Vanhantien koulu) esiopetukseen ja peruskouluun.
Me tulevien esikoululaisten ja koululaisten hikiäläiset vanhemmat emme tule tätä hyväksymään. Ei ole oikein, että jo alunperinkin liian pieneksi rakennetun koulun ja kaikkien toimivien kyläkoulujen lakkauttamisen/yhdistämisen takia, osa lapsista joutuisi nyt siirtymään kouluun yli 12km:n päähän naapurikylään.
Kunnan tulisi nyt ottaa vastuu koulujen lakkauttamisesta/yhdistämisestä ja siitä, että Eskon koulun kouluunottoalue on osoittautunut liian laajaksi.
On yksinkertaisesti väärin, että pienten lasten koulupäivä pitenee suhteettomasti koulukyytien takia. On väärin, että lapset pakotetaan luomaan sosiaalisen verkostonsa kauas elinympäristöstänsä. Lisäksi on väärin, että ryhmäkoot ovat oppimisen ja yleisen mukavuuden kannalta suhteettoman suuria.
Ongelma ei tule poistumaan sillä, että tänä vuonna osa lapsista siirretään muihin kouluihin. Lasten määrä kunnassa lähivuosina tuskin tulee ainakaan laskemaan, kun kuitenkin lapsiperheitä Hausjärvelle koko ajan lisää houkutellaan. Ja lapsiystävällisyydellähän Hausjärveä mainostetaankin.
Olemme ymmärtäneet, että tilanpuute uhkaa yhtälailla myös Oitin koulua ja, että sen tilat ovat ahtaat jo oman kylän lapsista. Tällöin lapset kuljetetaan pitkiä matkoja jo valmiiksi ahtaisiin tiloihin ja isojen ryhmäkokojen luokkiin. Tämä sama voidaan tehdä lapsiystävällisemmin Eskon koululle.
Ongelmaa ei mielestämme voi perustella myöskään kustannuskysymyksin, sillä yhtälailla lisätilan remontointi Oittiin sekä lasten kuljetuskustannukset kylien välillä tulevat kunnalle kalliiksi.
Kustannuskysymyksiä tärkeämpää olisikin nyt miettiä lasten parasta sekä nykyisten ja tulevien kuntalaisten eli veronmaksajien parasta, lapsiystävällisen kunnan kannalta.

Uskomme, että vaihtoehtoja nykyiselle järjestelylle kyllä löytyy. Itse ehdotamme seuraavia vaihtoehtoja:

porrastettu koulunkäynti
eli aamu- ja iltapäiväryhmät esiopetuksessa sekä alaluokilla 1 ja 2
Porrastettu koulunkäynti alaluokilla vähentäisi suuren luokkakoon haittavaikutuksia, kun kaikki oppilaat eivät olisi koko päivää yhtä aikaa koulussa. Lisäksi porrastettu koulunkäynti helpottaisi niin opettajan työtä kuin myös pienten lasten oppimista muuten niin suuressa luokkakoossa. Iltapäiväryhmään tulijoita löytyy varmasti mm. perheistä, joissa toinen vanhempi on kotona esim. nuorempien sisarusten kanssa.

esiopetuksen poisto koulun yhteydestä
esim. Vanhaan Pappilaan, Vanhantien kouluun tai päiväkoteihin
Esiopetus koskee kunkin lapsen kohdalla vain yhtä vuotta ja uskomme, että perheet olisivat joustavampia tilapäisratkaisuiden suhteen tämän osalta, kunhan oma lähikoulu pysyisi opetuspaikkana seuraavat kuusi vuotta. Lisäksi esiopetuksen siirtämisellä pois koulun tiloista saataisiin esiopetustiloista helposti lisätilaa koululle.

7.-9. erityisluokkalaisten siirto pois alakoulun tiloista
esim. takaisin Vanhantien kouluun tai Oitin yläkouluun.

nykyisten tilojen perusteellinen käyttöönotto
mm. hammaslääkärihuone, kirjasto, liikuntasali, ruokasali
Olisiko koulun nykyisiä, jo olemassa olevia tiloja mahdollista hyödyntää silloin kun ne eivät ole varattuja niille suunnattuun käyttöön tai remontoida tarpeettomana olevat tilat (hammaslääkärihuone ym.) tarpeellisempia tiloja varten? Ja onko kirjasto koulun tiloissa tarpeellinen tai voisiko sen tarpeellisuudesta lisätilan saamiseksi tinkiä ainakin tilapäisesti, kun kirjastoautokin pysähtyy kuitenkin koululla säännöllisesti?

parakkikoulujen käyttöönotto
Yhtenä vaihtoehtona olisi hankkia lisätilaa parakkikoulusta.
Koska Eskon koululla tarvitaan pikaisesti lisätilaa ja Monnin koululla on tietojemme mukaan väljää, voisiko ajatella Monnin viipalekoulun siirtämistä Eskon koulun yhteyteen? Tai vuokraamalla parakkeja lisätilaa tuomaan?

Kunnan on mielestämme aika ottaa vastuu siitä, että viisi koulua on yhdistetty yhdeksi, eivätkä kaikki mahdukaan nyt saman katon alle niinkuin oli suunniteltu. Vastuun kantaminen ei saa tapahtua pienten lasten kustannuksella siirtämällä heitä toissijaisiin kouluihin. Se ei ole ratkaisu. Mielestämme on järkevämpää käyttää kekseliäisyyttä lisätilojen saamiseksi ja kunnan rahoja tilojen laajentamiseen, vuokraamiseen tai remontointiin sekä koulunkäyntiavustajien ja opettajien palkkaamiseen kuin kuljetusyhtiöille maksamiseen ja pitkien koulukyytien järjestämiseen kylien välillä. Ja ennen kaikkea tehdä Eskon koulun tilan puutteen osalta pitkäkestoisia suunnitelmia ja toteutuksia eikä vain paikata akuuttia tilannetta.
Me allekirjoitteneet emme ole tämän asian kanssa yksin vaan takana on paljon asiasta huolestuneita pienten lasten vanhempia koko kunnan alueelta.

Hausjärvi, Hikiä 8.4.2013

Reeta Hellsten ja Minna Koskela    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Reeta Hellsten ja Minna Koskela voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…