Kannanotto koskien Loviisan kaupungin uutta rakennusjärjestystä

Me allekirjoittaneet olemme huolissamme Loviisan kaupungin rakennusjärjestyksen tiukentamiseen liittyvistä seurauksista yrityksille, joiden toiminta perustuu eläintenpitoon.  Maaseudun elävöittäminen ja henkiinjääminen on kiinni sen asukkaista, sekä nykyisistä, että tulevista. Rakennusjärjestyksen tiukentaminen laskee tonttien arvoa, koska naapureiden väliset kirjalliset sopimukset ovat kullekin tontille rasitteita tulevaisuudessa.

Eläinsuojelu- ja ympäristölaki asetuksineen asettavat minimivaatimukset eläintenpidolle ja sen myötä takaavat eläinten hyvinvoinnin minimivaatimukset. Tiukentamalla rakennusjärjestystä saatetaan estää yritysten potentiaalista kasvua ja uusia yrityksiä aloittamasta toimintaansa.

Me allekirjoittaneet pyydämme kohteliaimmin, että otatte nykyisten ja tulevien loviisalaisten edun huomioon päättäessänne uudesta rakennusjärjestyksestä.  Maaseudun elinvoima on asukkaissa, joista suurin osa työllistää itse itsensä. Eläintenpitoon liittyvillä yrityksillä on laajalti työllistävä vaikutus muihin maaseudulla toimiviin yrityksiin ja ammatinharjoittajiin.

Lisäksi esimerkiksi täysihoitotalli- ja ratsastuskoulutoiminta tarjoavat virkistystoimintaa vauvasta vaariin, sekä tukevat haja-asutusalueen nuorison harrastustoimintaa ja ennaltaehkäisevät siten syrjäytymistä ja toteuttavat siten Euroopan unionin syrjäytymisen vähentämiseen ja työllisyyden edistämiseen tähtäävää politiikkaa mitä parhaimmalla tavalla.

Adressi suljetaan 19.3.2013, jonka jälkeen se toimitetaan allekirjoituksineen Loviisan kaupungin rakennus- ja ympäristölautakunnalle.

Ställningstagande angående Lovisa stads nya byggnadsförordning

Vi undertecknade är oroliga över vilka konsekvenser Lovisa stads skärpta byggnadsförordning kommer att ha för företag vars verksamhet baserar sig på djurhållning. Grunden för att hålla landsbygdens levande är fast både i nuvarande och kommande invånare. Genom att skärpa reglerna sjunker tomternas värde p.g.a. att skriftliga kontrakt grannar emellan räknas som servitut.

Djurens välbefinnande garanteras i och med djurskydds- och miljölagen minimikrav. En skärpning av byggnadsförordningen kan hindra nuvarande företags potentiella tillväxt och nya företag att etablera sig.

Vi undertecknade ber er vänligen att nuvarande och kommande lovisabors förmåner tas i beaktande då ni beslutar om de nya byggnadsförordningarna. Livskraften i landsbygden finns i dess invånare, varav en stor del sysselsätter sig själv. Företag relaterade till djurhållning har mångsidig sysselsättande effekt också för andra företag och yrkesutövare på landsbygden.

Utöver ovannämnda punkter erbjuder t.ex. inhyrningsstall och ridskolor aktiviteter för såväl gammal som ung. På glesbygden understöds dessutom ungas möjlighet att idka fritidsverksamhet och därmed motverka utslagenhet. Det här går helt i linje med EU:s politik att försöka undvika utslagenhet och främja sysselsättningen.

Adressen stängs 19.3.2013, efter det levereras den till Lovisa stads byggnads- och miljönämnd.

Minna Lindström, Esma Haddas ja Annina Rönnqvist