Kansalaisaloite koulujen kesälomien alkamis- ja päättymisajankohdista

Me allekirjoittaneet haluamme pikaista muutosta koskien koulujen kesälomien alkamis- ja päättymisajankohtia. Esimerkiksi meidän perheissä tuntuu todella epäoikeudenmukaiselta, että lapsilla on lomaa elokuun sijasta joulun aikaan tai syksyllä, jolloin säätilat suosivat enemmän sisälläoloa. Nykynuoriso ei taida oppia marjatustakaan edes sen vertaa kuin tähän asti, jos koulut alkavat elokuun alussa. Oulu ei ole lähtenyt mukaan koulujen näin aikaiseen alkamiseen elokuussa. Etelä-Suomikaan ei toteuta vastaavaa koulujen alkamisajankohtaa. Ensi syksynä koulut alkavat Kajaanissa 6. elokuuta, Oulussa 10. elokuuta ja Helsingissä 14. elokuuta. Ihmettelen, ovatko vanhemmat Kainuussa eri mieltä koulujen alkamisajankohdasta kuin mm. näillä paikkakunnilla? Suostummeko mihin vain?

Aikanaan on tehty kauppojen sunnuntaiaukioloista päätös, jonka seurauksena monen perheen yhteiset vapaapäivät ovat vähentyneet. Kesälomakuukaudet ovat toukokuusta lokakuuhun. Vähenevätkö nyt yhteisten kesälomien viettomahdollisuudetkin? Kun nyt olemme Euroopan Unionin jäsenvaltio, olisiko Kainuun aika tehdä lakialoite, jotta koulut jatkuisivat keväällä juhannusviikolle ja vastaavasti alkaisivat syksyllä myöhemmin monen muun eurooppalaisen maan tapaan? Ilmastonmuutoksen myötä elokuu on ollut viime vuosina säiden osalta huomattavasti parempi kuin kesäkuu.

Kesämme ei ole pitkä, joten sitä kannattaa hyödyntää. Me aikuisetkin olemme ulkona paljon enemmän kuin muina vuodenaikoina, ja niin ovat lapsetkin. Uintia, marjastusta, suunnistusta, rullaluistelua, skeittaamista, kalastusta ynnä paljon muita asioita voimme harrastaa yhdessä lasten kanssa lyhyen kesän aikana.

Kun tiedotusvälineissä on paljon puhuttu lasten hyvinvointiin panostamisesta, niin eikö olisi kaikkien edun mukaista panostaa lasten hyvinvointiin myös kesälomien sijoittamisen suhteen. Jos em. kaupungeista löytyy vaihtoehtoja aloittaa koulu myöhemmin elokuussa, niin miksei Kajaanissa?

Toivoisin allekirjoitukset adressiin 15.4.2008 mennessä, jotta asia etenee mahdollisimman pian päättäjien käsiteltäväksi.