Kansalaisopistojen rahoitus ja tulevaisuus on turvattava

Kansalaisopistotoiminnan tulee olla jatkossakin kaikkien saatavilla

Kansalaisopisto on merkittävä matalan kynnyksen sivistyslaitos. Se huolehtii siitä, että ihmiset voivat oppia uutta ja kehittää itseään koko elämänsä ajan. Kansalaisopistot mahdollistavat sekä monien hyödyllisten kansalaistaitojen että ammatissa tarvittavien taitojen kehittämisen.

Osallistumismaksut tulee pitää kohtuullisina, jotta kansalaisopisto on tasa-arvoisesti kaikkien saavutettavissa. Kansalaisopistossa tehdään työtä sellaisten väestöryhmien hyväksi, jotka muutoin saattavat jäädä yhteiskuntamme marginaaliin (mm. alhaisen pohjakoulutuksen omaavat, työttömät, maahanmuuttajat ja ikäihmiset). Huomiota tulee kiinnittää siihen, ettei kukaan jää missään ikävaiheessa vaille arkielämässä tarpeellisia taitoja ja tietoja. Syrjäytymiseen ei ole varaa.

Kansalaisopistosta vastapainoa hektiselle työelämälle ja arjen paineille

Mitä tiiviimmäksi arki käy, sitä tärkeämpää on löytää sille vastapainoa. Kokonaisvaltaisesti hyvinvoiva ihminen nauttii elämästään enemmän ja jaksaa paremmin. Hyvinvoiva ihminen säteilee ympärilleen hyvää lisäten yhteiskunnallista hyvinvointia. Tämä johtaa myös sosiaali- ja terveyskustannusten pienenemiseen.

Kansalaisopisto lisää yhteisöllisyyttä ja ihmisten välistä kanssakäymistä

Maaseudulla harrastamisen ja sosiaalisen kanssakäymisen mahdollisuudet ovat monesti pienet. Kaupunkien tiiviissä lähiöissä taas ihmiset jäävät helposti omiin lokeroihinsa neljän seinän sisälle. Kansalaisopisto on molemmissa ympäristöissä henkireikä, joka ehkäisee syrjään jäämistä ja yksinäisyyttä.

Sosiaalisesti, henkisesti, kulttuurisesti ja fyysisesti hyvinvoiva ihminen on yhteiskuntamme vahvuus ja voima – kansalaisopistojen rahoitus ja tulevaisuus on turvattava.

Kansalaisopistojen toimintaedellytysten säilyttämisen puolesta allekirjoitamme tämän adressin.

Medborgarinstitutens utbud ska också i framtiden vara tillgängligt för alla – medborgarinstitutens finansiering och framtid måste tryggas

Medborgarinstituten är betydelsefulla läroanstalter där tröskeln för att delta är låg. De ger människor möjligheter att under hela sina liv lära sig nytt och utveckla sig. Instituten erbjuder kunskap och möjlighet att utveckla medborgarfärdigheter som gagnar arbetslivet. Deltagaravgifterna måste hållas på en skälig nivå, för att medborgarinstitutets utbud på ett jämlikt sätt ska finnas till för alla. Inom medborgarinstituten arbetar man för att grupper, som annars riskerar att marginaliseras, ska förbättra sin situation (bl.a. personer med låg grundutbildning, arbetslösa, invandrare och seniorer). Samhället bör värna om att ingen under något skede av sitt liv förvägras behövlig kunskap och ny information som stöder hen i vardagen. Vi har inte råd att lämna någon utanför.

Medborgarinstituten – en motvikt till det hektiska arbetslivet och vardagens stress

Ju intensivare vardagen blir, desto viktigare blir det att finna en lämplig motvikt. En till fullo välmående människa njuter av livet och orkar bättre. En välmående människa sprider detta vidare och bidrar därmed till ett sundare samhälle. Detta leder i sin tur till minskade social- och hälsovårdsutgifter.

Medborgarinstituten bidrar till ökad social gemenskap och mänsklig samvaro

Möjligheterna till hobbyverksamhet och social samvaro på landsbygden är ofta fåtaliga. Människor i städernas tätt bebodda förorter fastnar i sin tur lätt innanför hemmets fyra väggar. Medborgarinstitutet är i båda fallen ett andningshål som motverkar isolering och ensamhet.

En socialt, själsligt, kulturellt och fysiskt välmående människa är styrkan och kraften i vårt samhälle – medborgarinstitutens finansiering och framtid måste tryggas.

Vi undertecknade vill bevara förutsättningarna för en fortsatt institutsverksamhet.

Kansalaisopistojen liitto    Ota yhteyttä adressin tekijään