Lisää kansanäänestyksiä

Lainaus iltalehdestä:

Suomessa on järjestetty neuvoa-antava kansanäänestys valtiollisella tasolla kaksi kertaa: kieltolaista ja EU-jäsenyydestä. Kunnissa kansanäänestyksiä on järjestetty 52 kappaletta, joista lähes kaikki koskivat kuntaliitoksia.

Sveitsiläisen valtiotieteilijä Rolf Büchin mukaan Suomessa puhutaan kansasta ja päättäjistä vastakkaisina ryhminä, eikä näin voi olla suorassa demokratiassa, kun myös kansa osallistuu päätöksentekoon. Suoran demokratian välineitä, kansalaisaloitetta, kansalaispäätöstä ja kansanäänestystä, ei Suomessa juuri hyödynnetä.

- Nyt Suomessa poliitikoilla on yksinoikeus päättää asiakysymyksissä ja ihmiset passivoituvat, Büchi sanoo Helsingin Sanomissa.

Muissa länsimaissa kansanäänestyksillä on enemmän valtaa. Viime vuonna irlantilaiset eivät hyväksyneet Lissabonin sopimusta ja kalifornialaiset kielsivät homo- ja lesboparien avioliitot. Unkarissa kansa päätti vuonna 2004 valtion omistamien sairaaloiden yksityistämisestä ja ulkounkarilaisten kaksoiskansalaisuudesta.

Sveitsissä taas järjestetään kansanäänestys neljä kertaa vuodessa. Helmikuussa sveitsiläiset äänestivät EU:n kansalaisten vapaasta rajanylityksestä Bulgarian ja Romanian liityttyä jäseniksi.

Suomessa ollaan nyt suunnittelemassa perustuslakiin kansalaisaloitetta. Mikäli 50 000 tai 100 000 ihmistä tekisi aloitteen jostain asiasta, eduskunnan olisi vastattava siihen. Aloitteella voisi vaatia myös kansanäänestyksiä.

Tälle asialle pitää ehdottomasti tehdä jotain!
Laitetaan joukolla adressi eduskunnan päättäjille, ja vaaditaan muutosta!!