Alennetaan kansanedustajien palkkoja

Kreikka avasi silmät. Italia avasi silmät. Bolivian presidentin Evo Moralesin vierailu Suomessa avasi silmät. Kreikan tie kohtaa myös meidät - emme pärjää mm. kustannuksiemme vuoksi nouseville idän talous- ja markkinajättiläisille - edes kokonaisena EU:na. Meillä on osin mm. liian korkeat tai liian työhön vastaamattomat palkat.

Me valitsemme kansanedustajat, jotka laativat lakimme. Kansanedustajien palkkoja voidaan alentaa merkiksi kansalaisille - näin tekevät Kreikka, Italia ja kohta koko muu Eurooppa perässä.

Meidän on pakko saada kansainvälistä kilpailukykyä (tai sitten suljemme rajamme ja tavoittelemme täyttä omavaraisuutta, joka lienee tänään miltei mahdottomuus) ja yksi lääke siihen on kustannusjahti. Voisiko kansanedustajat näyttää mallia ja alentaa vapaaehtoisesti palkkojaan esimerkiksi noin 10 prosentilla?

Bolivian presidentti alennutti omaa, hallituksensa ja korkeimpien virkamiesten palkkoja noin 60 prosenttia ja samalla nostettiin työläisten palkkoja yhteensä noin 40 prosenttia - populismiako, nyt ainakin Bolivian kassa on ylijäämäinen (toki siihen vaikuttaa moni muukin asia). Emme voi verrata tehokkaasti Boliviaa Suomeen tai päinvastoin.

Kannatan, että kansanedustajat valitseminamme edustajina alentavat palkkojaan vapaaehtoisesti - esimerkiksi tuon noin 10 prosenttia ja samalla "heikentävät" ylivoimaisia eläke-etujaan lähemmäksi valitsijoitaan.

Ilkka Luoma