Karhu-oluen pysyttävä Porissa

Panimoyhtiö Sinebrychoff suunnittelee Porin panimon sulkemista syyskuussa. Ratkaisua perustellaan oluen rajulla hintakilpailulla, alkoholiverotuksen kiristymisellä, kasvavalla matkustajatuonnilla ulkomailta sekä kulutuksen vähenemisellä. Sinebrychoff katsoo, että kahden tuotantolaitoksen ylläpitäminen ei tällaisessa tilanteessa ole liiketaloudellisesti perusteltua. Porissa valmistetaan noin 40 miljoonaa litraa olutta vuosittain. Porin panimon toimintakyvyn ylläpitäminen vaatisi vuoden sisällä lisäinvestointeja, jotka eivät yhtiön mukaan ole kannattavia.

Tässä toimitusjohtajien suusta:

17.8.2006 Sinebrychoffin toimitusjohtaja Mikael Aro vakuutti: ”Karhun valmistuksen lopettaminen Porissa ei ole pienimmissäkään määrin yhtiön suunnitelmissa.”

18.3.2009 Sinebrychoffin toimitusjohtaja Pekka Tiainen: ”Porin freonipohjaisen jäähdytys- ja putkistojärjestelmän käyttöikä on loppumassa ja sen uusimiseen olisi mennyt muutama miljoona ja on kannattavampaa keskittää kaikki tuotanto Keravalle Sinebrychoffin suurpanimoon.”

Eikö Porin panimon laitteiden uusimistarpeista tiedetty mitään vuonna 2006? Vähän pistää ihmetyttämään. Vai olisiko mahdollista että silloinen toimitusjohtaja rauhoitti tilanteen, tietäen jo silloin että alasajo on edessä?

Ohessa hieman karhun historiaa.

Vuonna 1853 Porin Oluen ensimmäinen edeltäjä Bayerska Ölbryggeri perustetaan.

- Porin tehdas on Pohjoismaiden vanhin alkuperäisellä paikalla toimiva panimo.

1928 Porilaiset pienpanomot yhdistyvät Porin Oluttehtaaksi.

1972 Porin Oluttehdas siirtyy Sinebrychoffille.

1995 Sinebrychoff aloittaa Porissa 11 miljoonan markan keittokapasiteetin laajennuksen.

- Porin Karhu on Suomen nopeimmin kasvava olutmerkki.

1999 Sinebrychoff siirtyy osaksi tanskalaista panimokonserni Carlsbergiä.

2002 Käyttöön uusi monipakkauslinja. Investoinnin kokonaisarvo noin 3,3 miljoonaa euroa.

2003 Sinebrychoffin Porin panimo saa Pori-palkinnon 150. juhlavuotenaan.

2006 Porin panimon 120 työpaikasta leikataan pois 68.

- Karhu-oluen pullotus loppuu Porissa.

2008 Tehtaan kylkeen avataan panimoravintola on Schönes Fräulein.

- Sinebrychoff kunnioittaa Porin kaupungin 450-vuotisjuhlaa Karhu-keskioluen puolen litran juhlatölkeillä.

2009 Suunnitelman mukaan Porin panimo lakkautetaan syyskuussa.

Me allekirjoittaneet vaadimme että karhu-olut pysyy jatkossakin porilaisten lippulaivana. Karhu-oluella on niin vahvat perinteet Porissa, että tuotannon kokonaan siirtäminen muualle tappaisi oluelta siivet. Suosituin olut meidän suomalaisten makuun on jatkossakin valmistettava Porissa.

Tämä adressi on toimitettu Sinebrychoffin toimitusjohtaja Pekka Tiaiselle kirjeitse 31.03.2009. Allekirjoitusten määrä oli postituspäivänä 3662.