Kastroiduille koirille osallistumisoikeus virallisiin näyttelyihin

Me allekirjoittaneet vaadimme, että Suomen Kennelliitto muuttaa näyttelysääntöjään siten, että kastroiduilla uroksilla on oikeus osallistua virallisiin koiranäyttelyihin.

Mm. Ruotsin näyttelyissä on käytäntö, että kastroidut urokset voivat osallistua virallisiin koiranäyttelyihin. Miksi samat säännöt eivät voisi koskea kaikkia FCI:n alaisia kennelliittoja?

Koiranäyttelyt ovat erittäin suosittu harrastus ja osallistumisoikeutta ei pidä rajata sen mukaan onko koira kastroitu vai ei. Uros- ja narttukoiria ei nykyään kohdella tasa-arvoisesti, koska steriloidut nartut voivat osallistua näyttelyihin.

Koiranäyttelyiden korostetaan palvelevan rodunjalostusta ja siitä syystä kastroidut koirat eivät niihin kuulemma voi osallistua. Eihän rodunjalostusta tämän näkemyksen mukaan millään lailla palvele steriloidun nartunkaan näyttelyttäminen? Ja kaukana ovat ne ajat, jolloin koiranäyttelyt palvelivat yksinomaan rodunjalostusta, tätä nykyä ne ovat puhtaasti kauneuskilpailuja.

Myös steriloitu tai kastroitu koira kantaa tiettyjä geenejä jotka se on perinyt vanhemmiltaan, joten kasvattajia varmasti kiinnostaa, mitä näyttelytuomarit heidän kasvateistaan sanovat, vaikka niillä ei kiveksiä enää olisikaan. Eihän jokaista näyttelyissä käyvää urosta kuitenkaan jalostukseen käytetä.