Kauhajoen restonomikoulutus on säilytettävä

Heti eduskuntavaalien jälkeisenä tiistaina julkistettiin Seinäjoen ammattikorkeakoulun kehittämisohjelma, jossa kerrottiin seutukunnallisten toimipisteiden lakkauttamissuunnitelmista Kauhajoelta, Jurvasta, Ilmajoelta ja Ähtäristä. Me adressin allekirjoittajat olemme sitä mieltä, että toimivien seutukuntien luontaisista lähtökohdista kumpuavien koulutusyksiköiden lakkauttamisesta seuraa huomattavasti suuremmat yhteiskunnalliset menetykset, mitä on annettu julkisuudessa ymmärtää saavutettujen pinnallisten säästöjen muodossa.

Kauhajoella on koulutettu ruoka-alan osaajia yli 90 vuotta, josta restonomikoulutusta on ollut 12 vuotta. Tilat ovat tarkoituksenmukaiset opetuskeittiöineen ja -ravintoloineen. Oppilaitoksen yhteyteen ns. Sööpärin tontille on keskitetty myös muita elintarvikealan toimijoita: Kauhajoen elintarvikelaboratorio, Kauhajoen Ruokamessut ja elintarvikealan kehittämisyhtiö FP Food Park Oy. Osa tätä osaamiskeskittymää on SeAMK:n ravitsemisalan tuotekehitysyksikkö, joka palvelee opetusta, tutkimus- ja kehittämistoimintaa sekä paikallisten yritysten tuotekehitystä.

Jos koulutus siirretään Seinäjoelle, on sinne rakennettava uudet vastaavat opetustilat ja seutukuntiin jää tyhjilleen toimitiloja ja oppilasasuntoja, joihin on hyvin vaikea löytää vuokralaisia. Tämä romahduttaa Kauhajoen toimistotila- ja vuokra-asuntomarkkinat useiksi vuosiksi. Lisäksi Seinäjoella on pulaa opiskelija-asunnoista. On arvioitu, että tämä lisärakentamistarve on pitkälle yli 100 miljoonaa euroa ja tämäkin lysti maksetaan meidän veronmaksajien pussista.

Haluammekin kysyä, onko Seinäjoen koulutuskuntayhtymällä yhteiskuntavastuuta koko maakunnan koulutuksellisen kehittämisessä ja jos on niin miten sitä aiotaan osoittaa? Kauhajoen restonomi-koulutukseen on hakeutunut oppilaita laajasti eri maakunnista ja valmistuneiden sijoittuminen työ- ja yrityselämään on ollut esimerkillistä. Tätä kehitystä on tukenut ylimaakunnallinen yrityselämän vahva tuki sekä uusien tutkimushankkeiden että valmistuneiden nopean työllistämisen muodossa.

Lopuksi pyydämme, että kuntayhtymän hallitus tekisi laajempia karttaharjoituksia oman maakuntansa ulkopuolelle, jolloin voisitte huomioida Kauhajoen erinomaisen sijainnin Ruokasuomen keskiössä. Tällä samalla ajatuksella on luotu Suupohjan alueelle Suomen arvostetuimmat lähiruokamessut, Kauhajoen Ruokamessut. Messut ovat mm. tarjonneet opiskelijoille monipuolisen oppimisympäristön sekä luoneet paikallisia aitoja vetovoimatekijöitä. Tule allekirjoituksellasi vaikuttamaan Kauhajoen toimipisteen säilymisen puolesta ja samalla vahvistamaan Sööpärin tontin perinteikästä henkeä.