Kelujärven kyläkoulu on säilytettävä aluekouluna

Uutta tietoa!

Tämän hetkisten tietojen mukaan Sodankylän kunta tekee 3.6 miljoonan euron ylijäämän viime vuodelta!! Ja Kelujärven koulun säästö ensi vuodelta olisi 70,000 euroa...

Me allekirjoittaneet vastustamme Kelujärven kyläkoulun lakkauttamista. Koulua ollaan nyt lakkauttamassa 20 oppilaan rajaan vedoten. Muita syitä ei olla huomioon otettu,  kuten:

- Aluekoulu

- Kevitsan tuomat uudet tuulet

- Lasten ja perheiden tarpeet

- Kyläkoulujen oppimisympäristöt

- Koulun merkitys koko kylälle

Syitä on paljon, miksi kaikki kyläkoulut tulisi säilyttää! Valitettavasti päättäjät monesti vetoavat pelkkään rahaan, vaikkakaan ei ole voitu toteen näyttää että koulun lakkauttamisesta syntyisi säästöjä. Päätökset ovat peruuttamattomia, eikä niitä saa tehdä hätiköiden.

Kasvatustieteen maisteri, Risto Kilpeläinen on kirjoittanut väitöskirjatutkimuksen Kyläkoulut ovat erinomaisia oppimis- ja kasvuympäristöjä.

Kasvatustieteen professori Eira Korpinen on kirjoittanut kirjan Eläköön kyläkoulu. Kirjassa käy esille, että samaan aikaan kun 300 koulua on lakkautettu vuosina 2000-2004, perusopetuksen menot ovat kasvaneet 24 %.

Siis allekirjoittakaamme jotta niin Kelujärven kyläkoulu kuin muutkin kyläkoulut saisivat jatkaa tärkeää työtään lasten ja perheiden parissa!

Faktoja keskustelujen pohjaksi, miksi sekä meidän kyläkoulu että kaikki muutkin kyläkoulut tulee säilyttää:

- Valtuuston sekä valmistelevien virkamiesten täytyy kohdella kaikkia kyläkouluja tasapuolisesti. Sekä ottaa huomioon kaikki kohdat kouluverkkosuunnitelmasta, eikä vain niitä jotka tukevat koulun lakkauttamista.

- Koulutyöverkkoryhmä on päättänyt että jokaisella suunnalla olisi yksi aluekoulu. Nyt aluekoulua ollaan lakkauttamassa. Kysyn vain, voiko yhden asian päättää ja sitten heti sen kumota?

- Valtion määrärahat vähäväkisille kunnille ovat juuri kouluverkkoja ja muuta palvelurakennetta varten myönnetty.

- Kukaan ei ole näyttänyt toteen (ainakaan meille) että koulun lakkauttamisesta tulisi säästöjä. Olen itse varma, että säästöjä ei pitkällä aikavälillä synny. Koulukyytien hinnathan nousevat  koko ajan.

- En voi liikaa korostaa koulun merkitystä kylille ja niiden asukkaille!

- Sodankylän kunta saa valtionapua kuntayhteistyön tuloksena. Millaisen kuvan kuntalaiset saavat, että tällaiset tärkeät yhteistyöt päättyvät?

- Lasten koulumatkojen pituudet tulevat olemaan todella pitkiä. Eikö ole helpompi että aikuiset ajelee eikä lapset?

- Meille ei ole kerrottu, mihin lapsemme sijoitettaisiin kirkolla. Luokkakoot kasvaisivat, aiheuttaako se ongelmia sekä jo kirkonkylän koulussa oleville, sinne meneville sekä opettajille. Ja jos luokkia jaetaan kahtia suuren luokkakoon vuoksi, ei säästöjä enää synnykkään!

- Kylällämme on oikeasti jo ryhdytty toimiin uusien asukkaiden saamikseksi, aika näyttää, ehdimmekö.

- Koulussamme on todella hyvä ilmapiiri, vanhemmat ja opettajat tekevät tiivistä yhteistyötä. Lapsemme pitävät koulusta kaikkineen todella paljon, meillä on hyvä koulu :D Jos joku lapsista jää jälkeen tai asian oppiminen on hänelle jostain syystä vaikeampaa, opettajat pystyvät ottamaan sen huomioon. Suurissa kouluissa tällaiseen ei ole mahdollisuutta.

- Kevitsalaiset ovat kyselleet asuntoja jopa 90 kilometrin päästä työkohteestaan, meiltä Kevitsaan on Sodankylän kautta matkaa 65km ja Moskuvaaran kautta 55 km.

- Kevitsa Mining AB:lla on suuri valtausvaraus Kelujärven ja Tanhuan välillä, jos tähän joskus tulee kaivos, on koulu entistä tärkeämpi.

- Lisäksi lähimmät valtaukset ovat Kelujärven kylästä noin 9 km päässä, Puolakkavaarassa vain noin 5 km päässä.

- Alle kymmenen vuotta sitten oppilasraja oli vain 12, ja senkin jälkeen asiaa pohdittiin tarkkaan kulloisenkin koulun kohdalla, yleensä sivukylä sai vielä jopa 3 vuotta armonaikaa. Miksi nykyään pitäisi tehdä nopeita päätöksiä joista ei ole kenellekkään hyötyä.

- On todella paljon tutkimuksia kyläkouluista, sekä siitä, syntyykö lakkauttamisista säästöjä. Monen tutkimuksen lopputulos on, että säästöjä ei synny.....

Annukka Hyötylä    Ota yhteyttä adressin tekijään