Kemin kirjastoauto säilytettävä

Kemissä ollaan säästösyistä lopettamassa kirjastoautotoimintaa ensi vuoden alusta. Kirjastoautotoiminta on ollut tehokasta ja edullista: 70 000 lainaa ja 12 000 käyntiä vuodessa, kahden työntekijän voimin.

Haluan, että toimintaa ei lakkauteta, vaan nykyinen Merilokki kirjastoauto huolletaan ja pidetään toiminnassa. Näin turvataan koululaisten mahdollisuus kirjojen lainaamiseen ja lukemiseen kouluissa. Myös vanhusten ja huonosti liikkumaan pääsevien ihmisten kirjojen lainaaminen turvataan kirjastoautotoiminnalla.

Useista Kemin kouluista on liian pitkä matka pääkirjastoon. Kirjastoauto on turvannut tähän asti oppilaiden mahdollisuuden lainata kirjoja kouluun. Miten käy lasten lukemisen, jos tämä hyvin toiminut ja edullinen systeemi lopetetaan? Lukeminen on tärkeä osa lasten maailmankuvan ja luovuuden kehittymistä.

Säilytetään Kemin Merilokki-kirjastoauto siihen asti, kunnes aluekirjasto toteutuu.

ADRESSIN NIMILISTA TULOSTETTU 29.11.2009 JA TOIMITETAAN 15.12.2009 OLEVAAN KEMIN KUNNANVALTUUSTON KOKOUKSEEN. T. Riikka Vuoristo