Keravan koulutiloja lisättävä ja huomioitava oma lähikoulu

Keravan kaupunki on linjannut aikoinaan, että koko Kerava on yhtä kouluunotto -aluetta. Samassa yhteydessä on sovittu, että lapset on kuitenkin sijoitettava mahdollisuuksien mukaan omaan lähikouluunsa, mutta nyt näin ei todellakaan olla toimittu. Keravan rehtorit ovat viime viikolla soitelleet Kalevan alueella yli 20 perheelle kertoen, että heidän lapsensa eivät tule pääsemään Kalevan kouluun, vaan heitä hajasijoitetaan Kurkelaan, Kiltaan sekä Keskustaan. Tämä puolestaan on aiheuttanut sen, että Kurkelan alueen lapset eivät ole päässeet omaan lähikouluunsa, vaan heidätkin on ohjattu keskustaan. Tulevien koulutulokkaiden muutaman sadan metrin koulumatkasta olisi siis yllättäen tulossa muutaman kilometrin mittainen. Täten keskustaan olisi tulossa ensi lukuvuodeksi kolme aloittavaa 1.luokkaa, vaikka paine kolmanteen aloittavaan luokkaan olisi oikeasti Kalevassa, jossa lapset asuvat (mukaanlukien Virrenkulman alue).

Täten pyydämme teitä osoittamaan tukenne adressin muodossa, jonka voimme lähettää tiedoksi kaupungin eri virkamiehille ja päättäjille. Olemme virkamiehille lähettäneet myös vetoomuksen, jossa pyydetään, että Kalevan alueen koulujärjestelyjä mietitään uudelleen pidemmän aikavälin suunnittelua silmällä pitäen niin, että Häkin tila muutetaan esiopetuksen käyttöön, jolloin Kalevan koulun yhteydestä vapautuu kaksi luokkatilaa koulun käyttöön. Kolmannen 1.luokan perustaminen Kalevaan lukuvuodeksi 2014-2015 antaa mahdollisuuden näille yli 20 lapselle omaan lähikouluunsa, ja antaa täten myös mahdollisuuden Kurkelan alueen lapsille omaan lähikouluunsa. Keravalla on suomen suurimmat luokkakoot. Keravan kaupunki on saanut tulevaksikin lukuvuodeksi valtiolta määrärahan luokkakokojen pienentämiseksi. Keravan luokkakoot eivät ole pienentyneet luokkatilojen puutteen vuoksi, joten tuon valtion apurahan  voisi tänä vuonna ohjata luokkaseinien lisäämiseen.

Tämän tahtotilan läpimeno on tärkeää koko Keravan alueen lapsiperheille ja koulutulokkaille, jotta koulutulokkaiden tulevia päätöksiä mietitään niin, että jokaisen oma lähikoulu huomioidaan aidosti, ja Keravan imagosta saadaan jatkossakin lapsiperheitä houkutteleva pieni suuri kaupunki! Jaathan adressia siis kaikille Keravalaisille!

Keskustelua Kalevan, Kurkelan yms. kouluasioista voi jatkaa Facebookin yhteisössä "Kalevan alueen koulutilojen puolesta"

Kiitos aktiivisuudestasi!