Keroputaan malli kaikkiin Suomen psykiatrisiin sairaaloihin

Psykoosien hoidon nykytila Suomessa on potilaiden ja omaisten kannalta karua luettavaa. Potilaat ja omaiset saavat lääkäreiltä ja hoitajilta väärää tietoa sairauksista ja nykyisin käytössä olevasta kaikkien psykoosipotilaiden lääkitsemisen hyödyistä.

Keroputaan Sairaalassa Torniossa on kehitetty 80-luvulta asti Avoimen Dialogin hoitomallia, jossa mielisairauksiin suhtaudutaan ehdottomasti lääkitystä vaativan sairauden sijaan sosiaalisena ongelmana. Vain 35% psykoosipotilaista on katsottu tarvitsevan lääkityksen, kun muualla Suomessa potilaille ja omaisille kerrotaan lääkityksen olevan aina välttämätön. Hoitotulokset ovat Avoimen Dialogin hoitomallilla paljon paremmat kuin muissa Suomen sairaaloissa, joissa noudatetaan Käypä Hoito suosituksia.

Lääkekielteisyys on yleistä psykoosien hoidossa monien potilaiden ollessa sitä mieltä, että he voivat paremmin ilman lääkitystä. Lääkitys kuitenkin pistetään kaikille ja potilaiden lopetettua lääkityksen ilman tukea he päätyvät uudestaan sairaalaan pahemmin psykoottisina kuin he olivat ennen lääkityksen aloittamista.

Keroputaan mallista saatujen kokemuksien mukaan nuo potilaat eivät ole omaa tilaansa tiedostamattomia, jollaiseksi heidät leimataan hoidossa ja hoito on mahdollista toteuttaa paremmin hoitotuloksin niin, että potilaat tulevat kuulluksi. Hoitotuloksien parantaminen tarkoittaisi valtion terveydenhoitokulujen laskemista aiemmin parantumattomien psykoosipotilaiden siirtyessä terveenä työelämään ja potilaiden ja heidän omaistensa inhimillisen kärsimyksen pienentymistä.

Me jotka olemme allekirjoittaneet tämän vaadimme, että paremmaksi todistettu hoitomenetelmä otetaan käyttöön muissakin sairaaloissa.

Oikeus parhaaseen tunnettuun hoitoon    Ota yhteyttä adressin tekijään