Kerrostalokompleksia vastaan -Ylöjärven puistomaisuuden säilyminen (Soppeenmäki, Urheilutalon ja kou

Ylöjärven keskustaan, Vaasantien ja Kuruntien risteykseen suunnitellaan rakennettavan korkeimmillaan 12-kerroksinen kerrostalokompleksi, Ylöjärven maamerkiksi suunniteltu kolossi.

Tontti ei sovellu asuinrakentamiselle lähituntumassa sijaitsevien vilkkaiden teiden; Vaasantien/3-tien, Kuruntien ja rautatien aiheuttamien melu- ja tärinähaittojen vuoksi (lausui Ylöjärven kaupungin Ympäristölautakunta, 6.2.2007). Autoja liikkuu vuorokaudessa noin 25 000.

Asemakaava-alueella on erityistä merkitystä Ylöjärven kaupunkikuvan kannalta. Tontin havaitsee jokainen tielläliikkuja. Ylöjärven keskustassa täytyy säilyttää puistoja ja avaraa, vapaata tilaa. Suunniteltu kolossi rikkoo hyvää makua lähiympäristön suunnittelussa.

Erityisen haitallinen ja surullinen asemakaavaluonnos on viereisen Yhtenäiskoulun 700 oppilaalle ja koulun työntekijälle. Tämän jälkeen oppilaiden pihan tilalla on betonia. Lapset eivät enää talvisin laske mäkeä puistossa. Vanha lehmuskuja ja avarat näkymät Keijärven rantaan ja aamuauringon nousuun koululta katoavat. Koulun vierusta ei sovellu suurelle kiinteistökompleksille.

Suuren kerrostaloneliömäärän sijaan alueelle tulisi huolella suunnitella maltillisempi ratkaisu, joka jättää tilaa keskustan vehreydelle ja säästää koululaisten pihan. Huolella suunniteltu ratkaisu (esim. liikekiinteistö) voisi toteutua Lehmuskujan eteläpuolelle Rantajätkäntien tuntumaan (säästäen Lehmuskujan). Asuinrakentamiselle paremmin soveltuvia paikkoja löytyy Ylöjärven keskustasta muualta (Ylöjärven kaupungin Ympäristölautakunta, 6.2.2007).
___________________________________
Luovutan adressin viranomaisille muistutuksena asemakaavasta 26.1.2008, ja tulostan allekirjoitukset samana päivänä klo 12.00.
___________________________________
Jätin tänään (26.1.2009) muistutuksen asema-kaavasta Ylöjärven kaupungin tekniselle osastolle. Nimiä kertyi 234, joista 171 Ylöjärveltä, 29 Tampereelta ja loput muilta paikkakunnilta.
Tämän ja muiden vastineiden kanssa asia tulee seuraavaksi ympäristölautakunnan käsittelyyn. Adressi jää tälle sivustolle ja keskustelu voi jatkua!
___________________________________
(19.3.2009) Asia tulee valtuustokäsittelyyn tänään. Vihreä valtuustoryhmä tulee esittämään asemakaavaluonnoksen hylkäämistä. Näyttää siltä, että koululaisten näkökulmaa ei tulla kuulemaan, ei kaupunkisuunnittelunnäkökulmaa, ei sitä että rakennetaan vilkkaimman Vaasantien varteen, ei päätöksenteon prosessin heikkoa kuulemista.
___________________________________
(29.3.2010) Adressi tulostetaan uudestaan mieleipiteen liitteeksi. Asemakaava on tullut uudelleen nähtäville Heikki Saarikon tekemän valituksen vuoksi.