Kesä- ja talviajasta on luovuttava!

Kellojen siirtely tunnilla keväisin ja syksyisin on lopetettava, koska siitä on Suomessa vain haittaa: Keväällä ihmiset uupuvat, kun yhtäkkiä pitää nousta tuntia aikaisemmin, kuin mihin on koko talven aikana tottunut, ja talvella taas työajan ulkopuolinen elämä on pelkkää yötä, kun ilta tulee tuntia aikaisemmin.

Yhden tunninkin muutos totusta elämänrythmissä aiheuttaa ihmisille päiväkausia kestävän väsymyksen. Tämä näkyy tilastoissa mm. itsemurhapiikkinä ja on meille suomalaisille pelkästään haitallista!

Alkujaanhan kellojen siirtelyllä pyrittiin säästämään energiaa Ranskassa. Suomessa sama ei päde varsinkaan talvella, jolloin aamulla on pitkään pimeää. Myös digitaaliset laitteet ja ajastimet on siirrettävä oikeaan aikaan, mistä aiheutuu turhaa vaivaa ja sekaannuksia; esimerkiksi tieteellisiä havaintoja tekevät laitteet ovat syksyllä kahteen kertaan tunnin ajan samassa ajassa ja keväällä taas hypätään yhden tunnin yli. Yleensä tämä onkin ratkaistu siten, että kesä- ja talviajoista ei piitata, jos suinkin mahdollista.

Jos emme syksyllä siirtyisi talviaikaan, niin pääsisimme viimeinkin samaan kellonaikaan Ruotsin ja monien Keski-Euroopan maiden kanssa. Se helpottaisi kanssakäymistä suurimman osan vuotta. Lisäksi talvi-illat eivät olisi enää niin pitkiä ja pimeitä kuin nykyisin, koska kesäaikaa noudatettaessa pimeä tulisi tuntia myöhemmin kuin talviaikaa noudatettaessa.

Venäjä päätti jo jättää kellot siirtämättä, mutta miksi meillä ollaan niin saamattomia tässä asiassa? Luovutaan eri kesä- ja talviajoista!