Kesäaikaan siirtymisen lopettaminen

Kesäaikaan siirtyminen aiheuttaa paljon ongelmia sekä ihmisten ja kotieläinten biologisessa kellossa, että mm. aikataulumuutoksissa.

Varsinkin pienet lapset sekä kotieläimet voivat olla kauankin sekaisin ajan muutoksesta. Lasten päivä- ja yöunet voivat olla ongelmallisia kellojen siirron vuoksi, ja koska kotieläimet eivät pysty ymmärtämään ajan siirtoa, vaan ovat tottuneet saamaan ruokaa, pääsemään lypsylle jne. tiettyyn aikaan vuorokaudesta voivat myös ne olla sekaisin pitkän ajan. Myös työssäkäyvissä ihmisissä kesäaikaan siirtyminen saattaa aiheuttaa pitkäaikaisia väsymystiloja, jotka puolestaan altistavat onnettomuuksille.

Uutinen asiasta: http://www.iltalehti.fi/terveys/2012032715378399_tr.shtml?fb_ref=flb&fb_source=home_multiline

Kesäaikaan siirtymisestä ollaan esitetty hyötyinä mm. energiansäästö, mutta jo vuonna 1976 yhdysvaltalainen National Bureau of Standards totesi, ettei merkittävää säästöä syntynyt. Valaistusautomatiikka on kehittynyt noista päivistä todella paljon, lamput kuluttavat vähemmän energiaa ja laitteet ovat tulleet energiataloudellisimmiksi, joten energiansäästöön vedoten kesäajan käyttö on vieläkin merkityksettömämpää.

Tämän adressin myötä kerätään allekirjoituksia kesäaikaan siirtymisen lopettamisesta mm. edellämainittujen haittavaikutusten vuoksi.