Lehdistöalennus säilytettävä junaliikenteessä

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Lehdistöalennus säilytettävä junaliikenteessä .

sakari vilpponen
Vieras

#1 ihmettelen

25.02.2011 17:00

epäilen toimenpiteen järkevyyttä ja taloudellista hyötyä VR:lle
vieras
Vieras

#2 Pienituloisia löytyy monesta ammatista

25.02.2011 22:13

Toimittajat eivät liene mitenkään pienituloisin ihmisryhmä, alennuksen peruste lienee toive, että kirjoittavat myönteisesti VR:stä. Toimittajat voivat vedota, mutta mikään kaiken kansan asia tämä ei ole.
Pekka Vehviläinen, Journalistin toimittaja
Vieras

#3 Keppihevonen kommentoi

28.02.2011 13:57

Ennen kuin ryhdyitte käyttämään minua keppihevosena julkisesti tapahtuvaan erityisetujen aneluun, olisi ollut hyvän tavan mukaista kysyä lupaa alkuperäistekstin käyttöön.
Lähes puolet adressinne tekstistä on kopioitu Journalistin uutisjutustani ilman lähdemainintaa. Sekin ainoa lainaus, minkä sitaattimerkeillä olette laittaneet minun suuhuni, on todellisuudessa Journalistiliiton puheenjohtajan Arto Niemisen haastattelukommentti eikä suinkaan minun mielipiteeni.
Tohelointinne on tuottanut minulle kyseenalaista mainetta, mutta näinköhän omannekaan tällä menolla kasvaa?


Alennus mahdollistaa työnteon
Vieras

#4

28.02.2011 17:26

Julkinen liikenneväline edistää julkisuutta, kun journalisti saa alennuksen.
Vakisuhteinen toimittaja
Vieras

#5 Jäänne menneisyydestä

01.03.2011 11:16

Kannattaisiko ennemmin perustaa addressi, jossa vaaditaan lehtikustantajia maksamaan freetoimittajille kohtuulliset kustannukset tehdystä työstä? Ei se ole VR:n ensisijainen tehtävä tukea huonosti kannattavaa pienyritystoimintaa. Jos työnteko vapaana toimittajana ei elätä, niin silloin varmaan kannattaa harkita muita hommia.

Itse olen hyödyntänyt VR:n alennuksen niin kauan kuin se on ollut tarjolla, mutta en itke sen perään. Joskus tikettiä ostaessani olen kysynyt itseltäni, että mikä on se peruste, jolla olen oikeutettu muita neljänneksen halvempaan matkaan. En ole vastausta keksinyt.
Toivottavasti SJL ei hukkaa resursseja tähän asiaan, vaan keskittyy oikeaan edunvalvontaan. Siinäkin riittää tekemistä.
Tispe
Vieras

#6 Katastrofi freelancereille

01.03.2011 11:55

Miksi VR tämä?
Tiedettä toimittamassa
Vieras

#7 Ruinaajien valtakunta

02.03.2011 08:14

Tämän alennuksen käyttäjät - minä mukaanlukien - ovat pääasiassa sen väärinkäyttäjiä. Lehdistöalennuksella ostetaan pääasiassa vapaa-ajan matkoja, eikä sen käyttöä edes ole mahdollista valvoa mitenkään. Edunvalvonta olisi tosiaan parempi keskittää siihen, että Journalistiliitto edellyttää matkakulukorvauksen maksamista joko palkkion lisäksi tai bruttopalkkiosta verotuksessa erotettavana kuluna. Silloin verotus tuottaa vähintään samansuuruisen perustellun edun ja nykyinen mahdollisuus saada yhteiskunnalta ensin matka-alennus ja sitten vähentää vielä alennettu hinta verotuksessa poistuu.
Toim.
Vieras

#8 Ongelmia tieteellisille lehdille

02.03.2011 10:06

Lehdistöalennuksen poistuminen on ongelma monille niukoilla resursseilla ylläpidetyille (tieteellisille) julkaisuille.

Toimituskunnan on käytännön syistä tavattava suhteellisen säännöllisesti, mitä VR:n lehdistöalennus on edesauttanut. Alennuksen poistuessa lehtien toimintamahdollisuudet niukentuvat entisestään matkakulujen melko huomattavan lisääntymisen vuoksi. Mikä menee matkoihin, on muusta toiminnasta poissa.

Risto Andersson
Vieras

#9 VR ja lehdistöalennukset

04.03.2011 07:02

Pomot eivät alennusta tarvitse, freelancerit kyllä. En vain tiedä, miten se onnistuu.
Vapaa toimittaja
Vieras

#10 Lehdistöalen säilyttävä!

10.03.2011 16:59

Kyseessä ei ole erityisedun anelu, kuten Journalistin toimittaja Vehviläinen kirjoittaa tuossa aikaisemmin (!!), vaan saadun edun ylläpitäminen. Lehdistöale on ollut voimassa 1920-luvulta lähtien ja on outoa, miksi se pitäisi juuri nyt poistaa. Toimittajat matkustavat työssään paljon ja alennuksen poistaminen merkitsee väistämättä junamatkustamisen vähentymistä ja sitä kautta tulojen menetystä VR:lle. Huomiotava on myös ympäristöasiat. Tänä päivänä pitäisi suosia julkista liikennettä, ei pyrkiä vähentämään sitä! Oikea keino VR:llä olisi parantaa palvelujaan, pysyä aikatauluissa ja antaa lisäalennuksia ja tehdä junamatkustaminen siten houkuttelevammaksi.

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

14.03.2011 11:37