Ei ikärajaa energiajuomiin
Ota yhteyttä adressin tekijään
Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Ei ikärajaa energiajuomiin.
Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)
22.06.2008 20:24- Poiston ajankohta: 29.08.2011
- Poistamisen syy: Nuoruus
|
Kirsi Koivula Ilmajoki |
#2 Elimistö ei kestä...22.06.2008 22:05Lasten ja nuorten elimistö ei kestä kaikkea niinsanottua myrkkyä mitä energiajuomissa on. Ja aikuisten tehtävä on suojella lapsia sekä nuoria jos he eivät itse asioita ymmärrä. Suosittelen ikärajaa ja mielestäni aikuistenkaan ei niitä tarvitsisi juoda. Kyseiset myrkyt eivät kuulu elimistöön. Kaikenikäisten ihmisten tulisi miettiä että mitä seurauksia mistäkin asiasta on omalle ja sitä kautta läheisten elämälle on. Toivon todella että nuoret tosissaan miettivät seuraamuksia vuosikymmenien päähän. |
|
| |
|
yrjö moilanen ylivieska |
#3 samaa mieltä matin kanssa22.06.2008 23:48Itse olen jo kohta 20 ja olen itsekkin ollut huolissani muista nuorista viimeiset 10 vuotta. Kaupassa olen nähnyt 4 vuotiaitten lasten käyttävän kirosanoja joita olen kuullut vain aikuisten suusta. Ylä-aste ikäiset nuoret kittaavat kaljaa, polttavat tupakkaa ja ajelevat viritetyillä mopoilla, noin kerran vuodessa joku koululainen on uollut nuihin liittyneissä tapauksissa. |
|
| |
|
Markus Rintala Akaa |
#4 *syvä haukotus*23.06.2008 12:38Tehdään taas pienestä asiasta asiaa suurempi hehkutus. Itse olen 17-vuotias. En suinkaan väitä, että elämäni olisi paljoa huonompi tai parempi ollut, mikäli energiajuomissa olisi aikaisemmin jo ikäraja ollut. Mielestäni 12 vuoden paikkeilla oleva ikäraja olisi ihan suotavaa energiajuomille, korkeintaan 15, sillä siinä vaiheessa kyseiset aineet vaikuttavat kuitenkin vielä kehitykseen. Tämän jälkeen ollaan kuitenkin ärsyttävässä ja turhanpäiväisessä terveyspaasauksessa, sillä eipä se minun kehoani paljoa rasita (saatika muiden!), mikäli muutaman kerran vuodessa energiajuomatölkki sieltä kaupan hyllystä käteen sattuu edellisen yön vähien unien takia. Lisäksi sanoisin että kommentit tähän addressiin ovat melkoisen turhaa hölötystä. Mikäli vanhemmat eivät halua lastensa juovan energiajuomia, he yksinkertaisesti kieltävät nuorisoaan niin tekemästä. Jos ei toimi, on kasvatuksessa vikaa. Lisäksi kysyisin Yrjöltä, miten lasten kiroilu, yläasteikäisten alkoholinkäyttö, tupakanpoltto tai viritetyillä mopoilla ajaminen liittyy aiheeltaankaan energiajuomiin, joista ei ole kuin huomattavan suurissa määrissä terveyshaittoja? Lisäksi myös useamman kerran vuodessa kuolee ihmisiä tylsyyteen tuollaisten "saarnojen" ansiosta. |
|
| |
|
Markus Rintala Akaa |
#5 Lisäten vielä23.06.2008 12:46Koska edellistä viestiä kirjoittaessa täysin unohtui, onkohan Matti kirjoittaessaan ottanut huomioon kenties sen, että kenties tuo nukkumattomuus olisi energiajuomien käytön yksi tarkoitusperistä? Mikäli kuitenkin nuori juo energiajuomia arki-iltaisin, on syytä harkita olisiko syy itse juomassa, vai nuoressa, joka sitä väärin käyttää. Naurettavaa touhua. Lisäksi kommenttisi "Joivatko nuoret 50 vuotta sitten energiajuomia?".. Toivon, ettet ole tosissasi. Tietenkään nuoret eivät niitä ole juoneet, sillä ne eivät hirveän yleistä tavaraa ole silloin olleet. Enkä usko että nuori pystyy elämäänsä pelkillä energiajuomilla pilaamaan. Nuorison tyhmistyminen näkyy enemmänkin siinä, että uskotaan silmät pyöreinä kun lehdessä sanotaan, että energiajuomathan ovat tappavaa myrkkyä, eikä osata ottaa järkeä käteen ja ottaa kaikkia faktoja selville. Lopuksi voisin naurahtaa, ja sen jälkeen itkeä pitkään ja tuskallisesti nuorison tyhmistymisen vuoksi. |
|
| |
|
Roni Lehtinen Rauma |
#623.06.2008 14:22Jos nyt se kofeiini on niin kauhean kamala asia, niin sillon varmaan pitäisi tulla kahviinkin ikäraja, kaskummaa kun siinäkin on kofeiinia. Itse juon energiajuomia, koska koulutyöt, nykyään työt, menevät pitkiksi ja aamulla aikainen herätys niin ne edes vähän piristävät olotilaa. Olen kanssa sitä mieltä, minkä esimerkin Matti laittoi noista nuorista 50- vuotta sitten, eivät ne siis tietenkään niitä juoneet, koska sellaisia ei valmistettu, mutta onneksi se on nykyään mahdollista. On aivan turhaa ruveta kertomaan omaa elämänkertaa näistä asioista. Ja aivan, omapahan on kehoni, ei kai sen nyt toisia kauheasti pitäisi haitata jos juon energiajuomaa. |
|
| |
|
Roni Lehtinen Rauma |
#7 Pientä hienosäätöä.23.06.2008 14:28Ja ohan se näin, että kuten tölkeissä/pulloissa lukee, ei suositella lapsille, se on minun milestä aivan oikein, mutta ei sentään 15 vuotiaskaan taida enään mikään lapsi olla, vaan kasvavassa iässä oleva nuori aikuinen. Minulla ainakin musiti pelaa loistavasti, eikä koulussakaan ainakaan huonompaan päin ollut mennyt. Ei siis ainakaan minun päähäni ole mitäänkään vaikuttanut, ja olen jo 5 vuotiaasta saakka juonut kahvia, niin elimistö on jo aika hyvin tottunut kofeiiniin. |
|
| |
|
Teemu Ahonen Muurame |
#824.06.2008 00:35Vaikka itsekään en ole täysi-ikäinen, niin silti alle 18-vuotiaat ovat vielä lapsia. Kehitystä tapahtuu melkein sen koko teini-iän aikana, jolloin poikkeavat toiminnat saattavat häiritä kasvua. Itse en ole mitään energiajuomia vastaan. Ainakin koulussa ne kiellettiin jatkuvan käytön takia, mutta siltikään en ymmärrä, mikä niissä energiajuomissa niin kiehtoo? Itse juon mieluummin vaikka Fantaa, ja siltikin jostakin ihmeen syystä pysyn virkkuna. Johtuu kai unirytmeistä, mutta pärjään hyvin päivän jo 4-5 tunnin unella. |
|
| |
|
Harri Väyrynen Adressin tekijä |
#9 Tuosta Matti Remeksen kommentista..24.06.2008 14:39Niin sanoit, että energiajuomat sisältävät nuorille tarvitsemattomia vitamiinejä ja, että energiajuomien kofeiini ja guarana pilaavat nuorten yöunet. No omasta mielestäni ei ole mitään haittaa, että nuori saa vitamiinejä, kun nuorethan niitä tarvivatkin, koska he tavallaan vielä kehittyvät. Ja kofeiini ja guarana eivät haitaa ainakaan omia yöuniani ollenkaan. Jos kofeiini ja guarana ovat syynä siihen, että energiajuomiin tulisi ikäraja niin sitten pitäisi kahviin ja kokiseen ja pepsiinkin laittaa ikäraja. |
|
| |
|
Iiro Wasen Turku |
#1024.06.2008 20:06Itse olen 17-vuotias ja tarvitsen energiajuomia. Välillä koulupäivät venyvät 13 tuntisiksi kun opiskelen kaksoistutkinnossa/kolmoistutkinnossa. Energiajuomat eivät taatustikkaan häiritse yö-unia. Olen myös itse huolestunut nykynuorisosta mutta se ei kuulu tähän keskusteluun. Jos pitäisi laittaa ikäraja energiajuomiin niin ehdottaisin 12 tai 15 vuoden ikärajaa kun silloin ei oikein pitäisi tarvita niitä. Mutta siin ei ole mitään järkee jos kielletään täysin. |
|
| |
|
Lassi Niskanen Savonlinna |
#11 Kofeiini25.06.2008 14:47Mitä järkeä kieltää? Lapsi voi ostaa kaupasta myös kahvinporoja ja keittää kotona vaikka kymmenen litraa kahvia. Eli laitetaan samantien vaikka kahviin k-18! =) |
|
| |
|
Antero Svartgård Helsinki |
#1227.06.2008 16:12Ehkäpä energiajuomat ovat tehneet hallaa adressin laatijan matematiikkaan. Laskusi nimittäin olettavat että 2/5 suomalaisista on alle 18-vuotiaita, jotka juovat energiajuomaa. Tämähän ei tietenkään voi pitää paikkaansa. Lisäksi laskusi olettaa, että energiajuomien kuluttajat valitsevat aina energiajuoman tai tyhjän välillä. Ikään kuin nuori joko ostaa energiajuomansa tai heittää rahat kaivoon. Suomessa alle 18-vuotiaiden määrä on muuten monin verroin alle mainitsemasi kaksi viidesosaa. Ehkä sinun kannattaisi jättää ne Rodeot ja Edit kaupan hyllyyn ja nukkua kunnolla öisin, niin älykkyytesi varmasti nousisi. |
|
| |
|
Antero Svartgård Helsinki |
#1327.06.2008 16:15Vielä vastaus Lassi Niskaselle: Lapsen spontaani reaktio kahviin on se, että se maistuu pahalle. Energiajuomia nautitaan nuorten keskuudessa niin hirvittävän paljon enemmän kuin kahvia, ja edellämainitun seuraukset ovat nuorille paljon kahvia pahemmat. |
|
| |
|
Pekka Tiusanen Helsinki |
#14 voi voi05.07.2008 11:40Mitä jos samantien poistetaan huoltajuuspykälä laista ja annetaan valtion pitää huolta lapsistaan? Ulkonaliikkumiskielto vähentäisi merkittävästi liikennekuolemia? Eikö vähän liberaalimpi ajattelu olisi suvaittavaa? |
|
| |
|
Iiro Wasen Turku |
#1505.07.2008 15:30Hei se ois tosi hyvä idea. |
|
| |
|
Saku Ojala Ähtäri |
#1622.07.2008 11:40Roni Lehtinen Raumalta sanoi: "Jos nyt se kofeiini on niin kauhean kamala asia, niin sillon varmaan pitäisi tulla kahviinkin ikäraja, kaskummaa kun siinäkin on kofeiinia. Itse juon energiajuomia, koska koulutyöt, nykyään työt, menevät pitkiksi ja aamulla aikainen herätys niin ne edes vähän piristävät olotilaa." Energiajuomien ikärajaksi ei varmaan 18 tule... Alle 16-vuotiaalla puolestaan ei ole koulutöitä jotka vaatisivat valvomista. Joten energiajuomien ikärajaksi voisi laittaa vaikka 16 vuotta. Lehtinen jatkaa: "Ja aivan, omapahan on kehoni, ei kai sen nyt toisia kauheasti pitäisi haitata jos juon energiajuomaa." Opiskelen nuoriso- ja vapaa-ajanohjaajaksi. Oletko koskaan ollut leirillä jossa on alle 16-vuotiaita "energiajuomahumalassa"? En usko. Ikärajaksi 16 niin kaikki menee hyvin. |
|
| |
|
Simo Viitalo Anjalankoski |
#1722.07.2008 12:21Kannatan 15v tai 16v ikärajaksi. Ei ole lasten juoma, eikä tosiaan alle 16v:llä ole niin paljon koulutöitä että energiajuomia tarvisi. Syökää terveellisesti ja jättäkää se hesburgerissa käynti jonain päivänä väliin, niin ehkä jaksatte. |
|
| |
|
Sakarias Lehtomäki Lapua |
#1822.07.2008 13:5718 vuotta olisi hyvä ikäraja kuten monilla muillakin vahingollisilla aineilla. Lisäksi "kalorittomien energiajuomien" markkinointi tulisi kieltää, koska käsite "kaloriton energiajuoma" on ns. oksymoroni. |
|
| |
|
Antti Viitanen Hyvinkää |
#1922.07.2008 15:03Ollaanko tässä adressissa nyt huolissaan kaupan menetetystä tuotosta, koska sehän korjataan sillä että energiajuomaa tilataan vähemmän. Eikä kaikki energiajuomaa juovat ole ala-ikäisiä :) |
|
| |
|
Teemu Tinnilä Hollola |
#2022.07.2008 17:20Olen itse 14 vuotias ja juon batteryä 1tlk päivässä (en tosin joka päivä). Itse kannattaisin energiajuomille ikärajaa, sillä se on aika hurjaa kun ala-asteikäiset vetää näitä. 15 tai 16v olisi hyvä ikäraja! Mielummin se 15 :) |
|
| |
|
Milla-Mari Valkeasuo Tampere |
#2210.08.2008 03:27Enpä ole koskaan itse huomannut energiajuomissa ikärajoja? Kuulostaa omituiselta... Mahdetaankohan kassalla kysyä papereita jos ns. alaikäinen erehtyy ostamaan kyseisiä juomia. Kuka jaksaisi edes valvoa moista. Heh:> |
|
| |
Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)
17.08.2008 13:40- Poiston ajankohta: 08.02.2015
- Poistamisen syy:
|
Joonas Salojärvi Lohja |
#2527.03.2009 23:23Tämä kyllä menee jo aivan naurettavaksi. Ellette ole tienneet, niin suurin osa virvoitusjuomista sisältää pieniä määriä kofeiinia. Miksei samantien kielletä niitä kaikkia? Ja miksi lasten annetaan juoda kahvia? Sekin sisältää kofeiinia. Jos lapsi juo kofiinia, ei se heti tarkoita, että elämä menee pilalle. Juon itse kofeiinia keskimäärin pari tölkkiä viikossa, joskus enemmän, joskus vähemmän, eikä se ole vaikuttanut elämääni ollenkaan. Sen avulla olen voinut keskittyä paremmin koulussa. Saan jatkuvasti kokeista kiitettäviä, kavereita on vaikka muille jakaa ja kaikki muukin menee hyvin. Ja eikös se ole jokaisen oma valinta, mitä haluu kehoonsa pistää? Kuinka moni lapsi on kuollut liialliseen kofeiinin käyttöön? En ainakaan itse ole koskaan lukenut moisesta koskaan. Onhan se totta, että masennus on yksi haittapuoli joka vaikuttaa elämään, mutta eiköhän sekin mene joskus ohi. Nuoret ovat muutenkin niin masentunutta porukkaa, niin tuskin vaikutusta edes huomaa. Unettomuus nyt on vain pieni juttu. Välillä menee pari tuntia ennen kuin nukahdan ja seuraavana päivänä nukuttaa. Voi voi. Unettomuutta tulee myös monista muista asioista kofeiinin lisäksi, joten miksei kielletä vaikka stressiäkin ja arkielämän huolia? Tai astmaa ja selkäkipua? Masennustakin aiheuttaa kofeiinin lisäksi muut asiat, eli kielletään nyt vielä varmuuden vuoksi sosiaaliset vaikeudetkin. Peleissäkin on ikäSUOSITUKET, koska jotkus kypsyvät nopeammin kuin toiset, niin fyysisesti kuin henkisestikin. Juuri tämän takia vastustan ikärajoja ja kannatan ikäsuosituksia. Jos 4-vuotias lapsi pelaa k-18 pelejä, niin se on enemmänkin vanhemman vika kuin lapsen. Kofeiinin tapauksessa ei tulisi kieltää energiajuomia, vaan tulisi keskustella vanhempien kanssa. No mutta mitä minä voisin tietää, olenhan vain 13 vuotias -_- |
|
| |
|
Haluaisitko muuttaa jotakin?
Mikään ei muutu jos kaikki ovat hiljaa.
Tämän adressin kirjoittaja ryhtyi toimiin. Teetkö itse saman?
Muita adresseja, joista saattaisit olla kiinnostunut
Älkää purkako toimivaa palvelua – säilyttäkää kasvatus- ja perheneuvonta sosiaalihuoltolaissa
11 245 allekirjoitusta
6 482 Allekirjoitukset / 30 päivää
07.05.2026
Pelastetaan Martinniemen koulu – lähikoulu kuuluu lapsille
1 262 allekirjoitusta
1 262 Allekirjoitukset / 30 päivää
20.05.2026
Alaikäisillä pitäisi olla täysi oikeus ajaa autoa yöllä
1 235 allekirjoitusta
1 235 Allekirjoitukset / 30 päivää
14.05.2026
Nyt riittää! Orpon hallituksen on erottava
19 673 allekirjoitusta
1 114 Allekirjoitukset / 30 päivää
15.07.2023
Tuusulan lampaat laitumella - toiminnan jatkaminen nykymuodossa Tuusulan kunnassa
1 019 allekirjoitusta
1 019 Allekirjoitukset / 30 päivää
18.05.2026
Kasakkamäen koulu säilytettävä – lakkautusperusteet arvioitava uudelleen
1 012 allekirjoitusta
1 012 Allekirjoitukset / 30 päivää
19.05.2026
Kauniin keskustan puolella – vastustamme Kauppahallin korttelin pilaamista ylimitotetuilla rakennuksilla!
848 allekirjoitusta
848 Allekirjoitukset / 30 päivää
21.05.2026
Ei ydinaseita Suomeen - Inga kärnvapen i Finland!
2 731 allekirjoitusta
845 Allekirjoitukset / 30 päivää
02.04.2026
Viittomakielisen kulttuurin rahoitus tulee turvata
663 allekirjoitusta
663 Allekirjoitukset / 30 päivää
19.05.2026
Pelastetaan Kalervo Kallion ateljeetalo – ei enää leikkauksia kulttuuriperinnöstämme!
1 439 allekirjoitusta
626 Allekirjoitukset / 30 päivää
08.05.2026
Mutalan koulun jatkoaika on investointi Joensuun tulevaisuuteen
624 allekirjoitusta
624 Allekirjoitukset / 30 päivää
03.06.2026
Vetoomus kulttuuritilojen säilyttämiseksi: älkää luopuko Galleria Vanhasta Kappalaisentalosta
1 180 allekirjoitusta
496 Allekirjoitukset / 30 päivää
05.05.2026
Lappeenrannan Kauppatori tulee suojella ja kehittää, adressi 2026
1 414 allekirjoitusta
387 Allekirjoitukset / 30 päivää
13.04.2026
Ei 36-metristä makrotukiasemaa asutuksen keskelle Heikinlaaksoon päiväkodin viereen!
382 allekirjoitusta
382 Allekirjoitukset / 30 päivää
19.05.2026
Suojellaan Järvelän kosteikko ja metsät kokonaisuutena
1 904 allekirjoitusta
374 Allekirjoitukset / 30 päivää
28.04.2026
Raatti on säilytettävä uimahallina
2 904 allekirjoitusta
370 Allekirjoitukset / 30 päivää
28.01.2026
Kirje Helsingin perusopetusjohtajalle koskien erityisluokkien opettajien siirtoa
317 allekirjoitusta
317 Allekirjoitukset / 30 päivää
22.05.2026
Adressit.com
Tarjoamme ilmaisen sivutilan nettiadresseille. Käyttäjiemme luomiin adresseihin viitataan päivittäin tiedotusvälineissä, joten nettiadressi on tehokas väline, kun haluat saada asiallesi suuren yleisön ja päättäjien huomion.