Adressit.com

Rasismi Suomessa

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Rasismi Suomessa.

pekka paananen
espoo

#1 Eikö tämä...

10.04.2008 19:14

ole rasismia?
"Jos vaikka esimerkiksi Skinheadit ja muut rasistiset poppoot saataisiin kuihdutettua pois täältä, ehkä joskus, en tiedä."

Vesa Petriläinen
Tampere

#2 Perusteeton adressi

10.04.2008 23:56

Adressin tekijä väittää että ulkomaalaiset tekevät vähemmän rikoksia kuin suomalaiset, mikä ei pidä paikkaansa, vaan on täysin päinvastoin. Esim romaaneja on huomattava määrä enemmän vankiloissa kuin suomalaisia suhteutettuna väkilukuun. Ja tässä ihan linkki josta adressin tekijä voi oppia tilastollisia tosiasiota ulkomaalaisten tekemistä rikoskista: http://www.turunsanomat.fi/?ts=1,3:1000:0:0,4:1:0:1:2008-01-07,104:1:509167,1:0:0:0:0:0
Jari Suominen
Turku

#3 Pekalle tiedoksi

11.04.2008 19:39

sellainen asia, ettei rasististen ryhmien vastustaminen ole rasismia vaan sen vastakohta.Vesalle tiedoksi, etteivät romanit ole ulkomaalaisia.
ilkka sorri
tampere

#4 Puolesta vai vastaan ...

12.04.2008 12:03

Siis MITÄ?
Etkö voisi opetella ensin kirjoittamaan!! Eihän tästä adressista saa edes selvää mihin otetaan kantaa.
Taidampa ryhtyä rasistiksi ...
Vesa Petriläinen
Tampere

12.04.2008 20:56

Jarille tiedoksi vaan, että tiedän kyllä että he ovat suomalaisia, mutta kyllä heidät voi erottaa ihan omaksi vähemmistökseen. Tätä et varmaan tiennyt?
Antti Karppi
Vaasa

14.04.2008 21:49

Tällä adressilla ei ole mitään perää.. (tosin nyt ei ole aikaa kirjoittaa mitään novellia joten... Il´l be back.
Jari Suominen
Turku

#7 Vesa

20.04.2008 23:27

Kirjoitit:Esim romaaneja on huomattava määrä enemmän vankiloissa kuin suomalaisia suhteutettuna väkilukuun. Ja tässä ihan linkki josta adressin tekijä voi oppia tilastollisia tosiasiota ulkomaalaisten tekemistä rikoskista:

Eli rinnastit romanit ulkomaalaisiin javertasit romaneja ja suomalaisia.Mitä tämä on muuta kuin valheellista propagandaa?
Anu Vesteri
Kuopio

21.05.2008 23:30

Sikäli hyvä adressi, että rasismi on Suomessa ongelma. En vain ole varma, että saiko adressista tarpeeksi hyvin selville sen, että mihin tällä nyt pyritään.

Suomessa on hyvin paljon piilorasismia. Se näkyy muun muassa siinä, että esimerkiksi muslimeja ei oteta töihin yhtä helposti, kuin muita. Kaikki työnantajat eivät ole samanlaisia, mutta valitettavasti heitä on liikaa.

Ja sitä minä ihmettelen, että mistä ihmeestä ihmiset ovat saaneet sen kuvan, että kaikki muslimit ovat ulkomaalaisia? Tämä ei ole ollenkaan totta. Tiedän eräänkin naisen, jonka isä ja isoisä ovat molemmat taistelleet Suomen puolesta, joten minulle on ihan turha väittää, että hän ei ole täysin suomalainen, vaikka muslimi onkin.

Ihmiset ovat ihmeellisiä. Itse en ole koskaan rasismia sietänyt, enkä ymmärrä ihmisiä, jotka sellaisia ovat. Opiskelen lähihoitajaksi ja lopettelen juuri ensimmäistä vuottani. On niin ihmeellistä kun luokassa, jossa kaikista tulee lähihoitajia, hyvin monilla on useita rasistisia mielipiteitä. Enkä tarkoita vain tavallisia mielipiteitä, vaan oikeasti rasistisia. Yhtenä esimerkkinä voin sanoa sen, kuinka he eivät voi sietää muslimeja, ajattelevat, että kaikki ovat roistoja. Ja lisää vaan tulee koko ajan. Ymmärrys ei riitä sinne asti. Onko niin vaikeaa ymmärtää erilaisuutta?
pekka puupiä
tuonela

#9 saatabna

13.07.2008 20:44

vittu jos suomalaisia järkeviä ihmisiä pilkataan ne on rasisteja,mutta jos suomalainen pilkaa jotain muun maalasta homoa,niin se EI ole rasisti!
Andakas Spuglamas
Daugavpils

24.07.2008 09:17

En ymmärrä miksi jotkut suomalaiset katsovat meitä latvialaisia kieroon, se on esimerkki tyhmästä rasismista.

Todellinen ongelma on somalit, ne riehuvat myös Baltiassa ja suojavärin takia voivat tehdä mitä haluavat.

Kohdistakaa vihanne oikeaan kohteeseen eli somaleihin.

En allekirjoita.
Antti Viitanen
Hyvinkää

24.07.2008 10:10

Ymmärtäkääs ihmiset, ettei yksilöiden vihaaminen ole rasismia. Kun sitä lähdetään yleistämään jokaiseen henkilöön se muuttuu rasismiksi. Tai niinkuin myg0tissa kuulin myös toisen ääripään joka ei ole rasismia: "Were not rasist, we hate everyone equally" = "Emme ole rasisteja, vihaamme kaikkia tasapuolisesti"

Jos joku on mulkku sinulle. Sinulla on täysi oikeus olla vihainen, etkä silti ole rasisti vaikka se kohdistuisikin ulkomaalaiseen.

Koko rasismi p**** on vedetty liian pitkälle.

Tämä voisi olla rajattu vaikkapa siihen työpaikkarasismiin. Sen kirjottaisin välittömästi.
Hannu Väisänen
Vantaa

#12 Hieno adressi

02.11.2008 19:30

Hienoa kun joku tarttuu tähän tärkeään asiaan. Toivotan tsemppiä ja jaksamista. Netistä löytyy paljon tietoa rasismista; mm. rasismi Suomessa vuosiraportti. Jos kriitikoilla kärsivällisyys riittäisi suosittelen kirjaa "Kallonmittaajia ja skinejä - rasismin aatehistoriaa.

Se on yksi ja sama, mikä on asian kirjoitusasu kunhan viesti on selkeä ja tässä se tuli hyvin esiin.
Palle Munapää
Tampere

#13 OI!OI MATE!

05.11.2008 15:18

Alkuperäiset skinheadit eivät olleet rasisteja, ja olen itsekin skinhead, mutta en ole rasisti enkä pidä rasisteista, ja ole red-skin, eli kommunisti!
Palle Munapää
Tampere

#14 korjaus

05.11.2008 15:18

*olen red-skin*
heinrichter Tupto
helsinki

#15 ...

16.03.2009 13:30

Vitun selkärangattomat hipit ja euroneekerit ja kommunistipelle. Haluutte ottaa kaikki ählämit, rättipäät, neekerit ja muun paskan suomee JOO tänne vaa elämää meiä rahoil, tappamaa, raiskaamaa ja varastamaa ja ne loput mitkä ei tee edellä mainittua vie työt.
Suvi Antila
Kurikka

#16 <voi voi voi..

13.06.2009 21:37

Just tänään soitin poliisit ku istuin kassalla ja romanit lippas ruokaa hameeseen minkä kerkes. Eikä edes siksi että rahaa ei oo, ainaki 500 euron puvut päällä. VAAN HUVIN VUOKSI!!!
skinhead joensuu
Joensuu

#17 Noista romaneista vaan

12.12.2009 14:32

että ei ne olekkaan maahanmuuttajia mutta kyllä ne ihan oma vähemmistö on vaikka ei ne kaikki samanlaisia ole. Mutta suurin osa on ikävä kyllä varkaita olen aina varuillani niitten kanssa itse olen skini enkä pidä yhtään mistää varastelevista kusipäistä.Ihan sama minkä maalainen on ja vaikka olenkin skini niin en yleistä että kaikki on samanlaisia. Mutta kaikkein vähiten pidän somaleista koska minulla on liian huonoja kokemuksia niistä. Muutenkin suomi pitäisi pitää suomalaisena millä hinnalla hyvänsä tai ainakin mahdollisimman suomalaisena. Mutta etenkin näiltä somaleilta pitäs kieltää koko maahanmuutto.
skinhead joensuu
Joensuu

12.12.2009 14:45

Hei red skini tiedoks että en pidä myöskään kommunisteista ja oletkos ajatellut että ryssät hyökkäs suomeen sinä se vasta oletkin suomen vihollinen. Melkein voisin sanoa että mieluummin hyväksyn somaleitten tulon kuin jonkun kommunistin kannattas vähän vaihtaa suuntaa. Sillä just kommareitten takia meinattiin menettää suomi tää ois silloin jos ei oltas taisteltu niin kommareita täynnä oleva maa eli kommari valtio. Oisko kivaa jos tommosia rupee joensuussa pyörii niin saattaa teidän kommareitten naama olla vähän punanen kun ootte ottanu vähän osumaa. Varmaan haluut muuttaa venäjälle siitä vaan tai vaikki kiinaan sieltä teitä löytyy ainakin kiinasta, venäjällä onneksi ei ole enää kommari hallinto päällä vaikka kyllä niitä kommareita siellä vieläkin on.
Asiaa
Vieras

#19 Asiaa

12.07.2010 14:11

Olen maahanmuuttanut enkä ole maanhanmuuttaja tai pakolainen. Kasvanut Suomessa ja ollut täällä n. 30 vuotta. Kokenut ihonvärin ja etnisyyden takia piilorasismia sekä suoranaista rasismia ala-asteelta lähtien. Näitä tapauksia sattuu n. 2-3 kertaa vuodessa, kaupassa, bussissa, baarissa jne...Kyllä täällä on todella mukavia suomalaisia ja ymmärtäväisiä enkä voi sanoa että kaikki on rasisteja. Se mikä minua huolestuttaa on lisääntyvä rasismi ja olen välillä todella surullinen kun osalla suomalaisilla on tapana huudella rasisteja kommentteja kadulla ilman mitään syytä. Mikä saa ihmisiä käyttäytymään noin halpamaisella tavalla? Huono itsetunto vai huono kasvatus vai onko Suomessa todella huonosti asiat eikö kansalaisista pidetä huolta? Olen kyllä sitä mieltä että geneettisesti olemme sukua toisillemme vaikka tavat, kulttuuri sekä uskonto onkin eri. Käsittelemme asioita eri tavalla vaikka periaate on sama. Olen myös miettinyt kuinka moni suomalainen on ulkomailla ja ajattelevatko suomalaiset että asiat voisivat olla joskus toisin päin. Se mistä olen kotoisin on yksi maapallon rikkaimmista valtioista ja siellä on todella paljon suomalaisia ja olen myös huomannut että suurimmalla osalla suomalaisista jotka ovat Suomessa eivätkä ole matkustanut esim. hyvin vointivaltioihin ei ole käsitystä maailman menosta eikä ole paljon tietoa eri roduista ja uskonnoista. Monella perussuomalaisella on hyvin vääristynyt kuva omasta kotimaastaan. Kuvitellaan että vain Suomessa on asiat hyvin ja tämähän on "hyvinvointivaltio". Ikäänkuin maapallon päällä ei ole muita valtioita tai maita tai ihmisiä jotka voivat paremmin kuin Suomi. Voin kyllä sanoa että näinhän ei ole enkä sano tätä sen takia jotta voisin mollata Suomea tai loukata suomalaisia. Suomi on hyvin kaunis maa ja eri vuoden ajat ovat hyvin kiehtovia ja kesällä ihmiset ovat oikein hilpeällä tuulella ja hymy irtoaa aika monelta. Se mitä tässä yritän tuoda esille on että kaikki ei ole itsestäänselvyys vaan on hyviä ja huonoja ihmisiä riippumatta minkä rodunedustaja on tai mihin uskontokuntaan nyt kuuluukaan. Vaan pitää ottaa ihminen ihmisenä vastaan, kunnioittaa toisen identiteettiä sekä yhdessä taistella epätietoisuutta, ennakkoluuloa, pelkoa, sekä väärinkäsityksiä vastaan. Eli tehkäämme Suomesta maailman paras maa yhdessä ja eletään rauhassa kunnioittaen ja rakastaen toinen toisiamme riippumatta siitä mistä tai minkälaisia olemme.

Vieras

#20 Jos et halua rasistin leimaa

12.07.2010 16:06

Hyväksy se, että "vieraitten" tekemät rötökset ovat oikein, kun taas kantasuomalaisen vastaavat ovat väärin ja niissä tapauksissa lehdistö aina mainitsee iän, ihonvärin (ruskettunut valkoinen, kalpean valkoinen), vyötärön muodot, pituuden ja ehkäpä nimenkin...

Eniten tässä kyrpii hyysärit hallituksessa ja heidän "yhteiskuntansa".

Panajiotis Mouzakitis
Vieras

#21 Järki ja tunteet tasapainossa

13.03.2011 15:24

Hei

Olen Panajiotis, 47v mies henkilö.
Olen asunut Suomessa 18 vuotta, tehnyt työtä, kouluttautunut (Maisterin tutkinto-sosiologia), tehnyt työtä edelleen ja maksanut veroja, kuten jokainen suomalainen. Olen pois Suomesta tällä hetkellä (Kyproksella-itse olen Ateenasta kotoisin), mutta palaan Suomeen pian.

Kuulin että rasismi on nousussa Suomessa ja tietty poliittinen puoluekin, joka myötäilee ulkomaalaisvastaisuutta on pääsemmässä hallitukseen. Ikävää kyllä...

Haluan sanoa suomalaisille ystävilleni, kansanveljelleni, että kun asuin Suomessa olin "ulkomaalainen" suurelle osalle ihmisiä, mutta ymmärsin suomalaisten varovaisuutta "vierasta" kohtaan; niin se on kaikialla maailmalla. Suomalaiset eivät olleet rasisteja. He ovat kunnollisia ihmisiä joita arvostan suuresti.

Mikäli heidän asenteissaan on jotain muuttunut, olen pahoillani sitä... Haluan heille vakuuttaa että työttömyys Suomessa ei ole ulkomaalaisten syytä eikä vikaa. Työttömyyttä valllitsee kaikkialla Euroopassa ja huonot työnantajat käytävät sitä haikailemmattomasti hyväkseen, eli käyttävät monesti ulkomaalaisia halpana työvoimana. Eli, siinä on yksi osoite minne (oikeutettuakin) turhautumistaan suomalaiset veljeni tulisi osoittaa.

Lisäksi, olen minäkin samaa mieltä että ulkomaalaisten pitää kunnioittaa maan lakeja ja asukaita, mutta kertokoon joku, montako prosenttia vankilaan joutuneista ovat ulkomaalaisia..? Miksi ulkomaalainen vanki joutuu "syytetyn penkiin", mutta suomalainen vastaava ei..? Onko olemassa "hyviä", "meidän vankeja" ja "huonoja" "ulkomaalaisvankeja"?

Muinaiskreikan Aristoteles oli sanonut, että kaikkein mitta on ihminen. Olkaamme siis ihmisiä. Järki ja tunteet tasapainossa.
Kaikkia tämän maan asukaita kunnioittaen,

Panajiotis

PS: on eka kerta kun vierailen tässä sivustossa. Toivon että teen uusia ystäviä.

Topi Tesonen
Helsinki

#22 Re: saatabna

07.04.2011 16:25

#9: pekka puupiä - saatabna

Taitaa olla koulut jätetty väliin :)

Vieras

24.05.2011 22:27

kyllä ulkomalaiset sövät sossun rahaaa. mutta sitten ku me menemme töihiin niin me maksamme veroa. te oltetteko rsismeja vain sellaisell eihmisille jotka syövät sossun rahaa? vai mitä? onko erilainen VÄRI? tumma vai valkoinen kaikki on ihmisiä.
Rahat ja naiset suomalaiset teke töitä

#24 Re:

15.02.2012 03:11

#23: -  

Sivuston ylläpitäjä on poistanut tämän viestin (Näytä tarkemmat tiedot)

15.02.2012 03:24