Adressit.com

Uinnit pois koulusta...

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Uinnit pois koulusta....

Pinja Nurmisto
Espoo

10.02.2007 19:00

Ilman koulu-uintia olisi vaikea suorittaa erilaisia uimisen taitomerkkejä. Uiminen on hauskaa ja hyödyllistä ja se, ettet voi jäädä aiemmin pois johtuu siitä, että koulu on vastuussa, mikäli sattuisi jotain.
Enni Seuri
Vantaa

13.02.2007 14:28

Voi hyvänen aika... Oletan että olet vielä ala-asteella, joten jos osaat uida hyvin voisit ehkä pyytää että saat uiskennella itsenäisesti sillä aikaa kun muut harjoittelevat pinnalla pysymistä, muistaakseni ala-asteella ei pahemmin opetella edes eri uintitekniikoita... Tiedätkö, koko koululaitos pitäisi lakkauttaa jos lähdetään poistamaan tilanteita, joissa (osa) joutuu odottamaan jotain. Tuskin sitä toppatakkiakaan on pakko pitää sisällä päällä... Ja ainakin minun kouluaikanani sai lähteä suoraan uimahallista kotiin vanhempien lupalapulla jos asui lähellä uimahallia ja olisi joutunut matkustamaan edestakaisin.
Julia Rautio
Oulu

26.02.2007 19:44

Mielummin minä ainakin uin kun lasken jotain matikkaa
D.B Cooper
Joensuu

02.03.2007 13:29

Mielestäni adressin idea on hyvä, mutta unohtuu tärkeimmät perustelut: uimahallit, alastomuus tai puolalastomuus asettaa nuoret eriarvoisiin asemiin. Lihaville tietysti nauretaan tai muille joilla on kehossa jotain poikkeuksia. Ja on myös niitä jotka eivät yksinkertaisesti pysty olemaan alasti/puolalasti muiden edessä erinäisistä syistä.
Ne jotka eivät osaa uida tuntevat olonsa ahdistuneiksi kun muut osaavat uida ja heistä aiheutuu liikaa vaivaa muille (tai siltä se tuntuu).
Omat kokemukset asiasta: ahdistusta, stressiä ja henkistä pahoinvointia. On pakko lintsata, päästä pois tuollaisista pakko-tilanteista. Traumoja on, mutta joku päivä niistäkin varmaan pääsen.
Suosittelen allekirjoittamaan ja olisi hyvä jos tämä adressi lähetettäisiin eteenpäin.
ÄNDI LOL
Sekalainen

10.03.2007 01:06

Höpö höpö. Ala-asteella uintipäivät ovat kautta aikojen olleet niitä odotetuimpia, pääseehän silloin pois puuduttavasta koulutyöstä aivan toisenlaiseen ympäristöön ja jokaiselle on varmasti tarjolla mielekkäitä oman tasoisia haasteita. Luokanopettajatkin saavat hetken hengähtää, kun tuntien didaktisista järjestelyistä vastaa hallin asiaansa perehtynyt henkilökunta ja tästä seuraa, että opettajat ovat sitten leppoisampia oppilaille seuraavilla tunneilla. Kaikki virkistyvät uimahallipäivänä ja se kiistelty kouluateriakin maistuu normaalia paremmalta. Toisaalta kouluvuorojen uintiaika on rajallinen, joten ei voi odottakaakaan, että silloin saisi mellastaa altaassa miten tahtoo. Jos on korviaan myöten rakastunut hallin inspiroivaan liikunnalliseen ilmapiiriin, niin voi lunastaa vapaa-ajallaan tiketin (tai sarjalipun, tulee huokeammaksi) ja tehdä sen kaksi tuntia - tai mikä se uintiaika missäkin hallissa on - ihan mitä haluaa, kunhan muistaa, ettei ota juoksuaskelia, hypi laidoilta, paina toverin päätä veden alle tai pissi kiukaalle.

Uimataidottoman osa ei varmasti ole helppo, mutta vettä pakoilemalla se vaikeutuu entisestään ja nykyisistä pitkälle jalostetuista aikuisuimakoulu-tyyppisistä ratkaisuista huolimatta kaikkein parasta on opetella veden varassa pärjäämisen aakkoset jo ala-asteikäisenä. Yleensä hallien asiaansa koulutetut opettajat tekevät tässä suhteessa parhaansa ja alkeiden opettelu tapahtuu aina matalahkossa lasten- tai lämminvesialtaassa ilman hukkumisvaaraa.

Jos taas muista syistä ei halua mennä uimahalliin, niin varmasti nykyaikana vapautus järjestyy helposti, kunhan vain keksii sille omalle luokanopettajalle riittävän hyvän todellisen- tai tekosyyn. Tytöillä esim. ns. "moonikset". Ylemmillä luokilla tuskin tätäkään tarvitaan; jos ei mene uimaan, niin sitten yksinkertaisesti ei mene. Seuraukset tuskin ovat elinikäiset. Useimmat kuitenkin menevät, koska vesi on miellyttävä liikuntaelementti ja lokoisat löylyt tai porealtaan hierovat kuohut tarjoavat mainiota vastapainoa pitkän matematiikan tai muiden tähtitieteellisten ongelmien puntaroinnille tunkkaisessa koululuokassa. Riisuutuminen pesu- ja saunatiloissa ja varusteiden pesu taas on välttämätöntä hygienian tähden ja koululaisvuoroilla se on vielä sikälikin huoletonta, että ns. "epämääräisen asiakaskunnan" läsnäolon mahdollisuus on todella olematon. Jonkinlaisen pedagogisen koulutuksen omaavana ja itsekin aikoinaan peruskouluputken läpikäyneenä voin todeta, ettei uimahalli ole yhtään sen kiusaamisalttiimpi ympäristö kuin mikään muukaan, pikemminkin päinvastoin. Tuollaisissa "poikkeusolosuhteissa" oppilailta löytyy normaalia suurempaa hienotunteisuutta luokkatovereitaan kohtaan. Jos esim. liikalihavuus haittaa uimahallissa, niin melko varmasti se haittaa muissakin puitteissa ja jos ongelmasta todella kärsii, voi mennä jutustelemaan koulun terveydenhuoltohenkilökunnan kanssa. Jossain tietyssä paikassa, kuten uiskissa, yleinen ongelma saattaa näennäisesti kärjistyä, mutta vyyhti on laajempi eikä varmasti ratkea poistamassa uiminen koulujen ohjelmasta. Samaan syssyyn voitaisiin kysyä, miksi ylipäänsä liikunta tai mikään muukaan aine on koulujen ohjelmassa? Tai miksi on koulua? Hyviä kysymyksiä. Vaikka itse sanonkin. Mutta hyviä polskutteluja kaikille! Vesi vanhin voitehista.

ps. kaikille varmasti tuli selväksi, etten allekirjoita tätä adressia
Janne Koski
Helsinki

10.03.2007 18:50

Kyllä uinnit voisi poistaa ainakin yläasteelta ja lukiosta, ettei pojat ala stressata, että apua, kohta ne varmaan alkaa huudella, jos munani on pienempi kuin niillä. Että uinnit pois, ettei aleta stressata munastaan.
Antti Jalli
Espoo

18.03.2007 20:34

Huomaa kirjoitustyylistäsi että et ole kovin vanha ja osaat uida hyvin. Mutta kaikki eivät osaa uida hyvin ja olet osa perusteluista ei koske läheskään kaikkia. Mikset saman tien halua lakkauttaa koko koululiikuntaa? Kyllähän kaikki liikkua osaa tavalla tai toisella!
Pertti Valtonen
Keuruu

14.11.2007 15:09

Jospa sopisitte koulunne kanssa, että ne jotka eivät halua mennä uimaan, jäävät kouluun tekemään jotain muuta liikuntaa - vaikka suunnistavat, talvella hiihtävät jne.
Heidi Hantula
Kauhava

24.07.2008 21:18

se on niin paljo koulukohtaista miten menetellään niiden kanssa jotka ei halua uida. Mutta missään koulussa ei pakoteta.

en allekirjoita
Sanna Koivisto
Pori

24.07.2008 22:57

Onhan uiminen kivaa, tykkään siitä, mutta koululiikunta ei. Veikkaan, että hyvinkin moni uisi ilman koulu-uintejakin. Yleisestikin koululiikuntao on minun mielestäni täyttä kuraa (ei minulla ole mitään LIIKKUMISTA vastaan, koulu tekee siitä vain kamalampaa), minusta olisi mukavaa, jos oppilaat saisi päättää tietyt urheilulajit joihin osallistuisi liikunnantunneilla, eikä niin, että koulu pakottaisi kaikkeen. Ala-asteella saisi olla kaikkia, niin tutustuisi uuteen, ja ylä-asteella saisi itse päättää mitä haluaa, ja korostettaisiin oppilaan hyviä puolia.
Vesa Mäki
Oulu

21.11.2008 18:19

Monet saavat stressiä kouluissa uintipäivinä, jos he ovat liikalihavia tai eivät osaa uida. Monet saattavat nimitellä oppilaita näiden asioiden takia. Koulun pitäisi kiinnittää huomiota uimataidottomien ja liikalihavien haukkumiseen estämiseksi. Koulussa uinnista kuitenkin pitää sen verran moni, jolloin koulu miettii, että on paras vaihtoehto antaa uinnin olla mukana liikuntatunneissa. Jos liikalihavia tai uimataidottomia haukutaan, haukkujat pitäisi jättää pois uintitunneilta.

Vieras

01.10.2010 20:22

"Useimmat kuitenkin menevät, koska vesi on miellyttävä liikuntaelementti ja lokoisat löylyt tai porealtaan hierovat kuohut tarjoavat mainiota vastapainoa pitkän matematiikan tai muiden tähtitieteellisten ongelmien puntaroinnille tunkkaisessa koululuokassa."

Meillä jos on uintia, me todellakin uidaan, eikä olla porealtaissa tai löylyissä. Ope sanoo jonku ajan kuinka kauan uidaan, ja siinä sitä uidaan niin kauan. Itse toki neljästä uintikerrasta olen uinut vain kerran, oikeita ja tekosyitä ollut.. Muilla kerroilla olen käyttänyt uimahallin kuntosalia. (8

Koulu-uintihan on on suoraan sanottuna perseestä. Monestakin syystä, niitähän D.B Cooper esittikin.

En allekirjoita kuitenkaan adressia.
nina suomi
Vieras

#13 Ihan perseestä

09.10.2010 21:22

Ei koulu-uintia tarttee ku se on tyhjän päiväst hyppimist altaasenn ja jos osaa jo uida nii minkä takii siel pitää olla....?
Vielku on ite kilpauimari!
Äiti
Vieras

#14 Uinti vapaaehtoiseksi.

30.11.2010 23:40

En sanoisi että uinnit pois kouluista vaan että uinnit vapaaehtoiseksi kouluissa. Ei ketään saisi pakottaa/vaatia esiintymään toisten läsnäollessa alasti eikä edes lähes alasti,eiväthän jotkut aikuisetkaan tämänvuoksi halua käydä uimahalleissa. Sama valinnanvapaus pitäisi olla myös kouluikäisillä lapsilla ja nuorilla. Omalle hiukan ylipainoiselle lapselleni koulun uimapäivät ovat yhtä tuskaa ja ahdistusta tämän vuoksi olen joskus antanut jäädä uimapäiväna kotiin ns.sairauden vuoksi,muuten kyllä tykkää uida ja viihtyy vedessä mutta ei koulun kanssa. Eli uinti vapaaehtoiseksi kouluihin!!!

Vieras

19.03.2011 14:06

ehkä jotkut pitävät, kun koulusta pääsee uimaan? tässä on vain se ujous nyt kyseessä, on varmasti hirveätä saunoa oman luokkansa kanssa, mutta jotkut voivat pitää, että ollaan uimassa, eikä laskemassa matematiikkaa... jää pois koulusta, jos se on niin hirveää!
kingi
Vieras

#16 syvältä

27.03.2011 20:34

uinnit on ihan syvält! Vaihtoehtona on kuitenkin kävelylenkki tai sitten jos on kipeenä niin kahvilaan istumaan ja katsomaan ikkunasta kun muut pulikoi. Olen mennyt vain kerran uimaan ja silloin osu cooper - testi kohdalle! En mene enää kertaakaan flunssan ja päänsäryn takia ;) Lintsaan yhden kerran ja sitten olen himassa toisen helppoa! :)
epätoivoinen1234

#17 Re: syvältä

12.04.2012 19:08

#16: kingi - syvältä

Meillä tulee toukokuussa 3 koulu-uinti kertaa ja mä vihaan sitä, ku meillä on pojat ja tytöt samassa ja pojat arvostelee tyttöjen vartaloita ym. ja sitten ne ottaa kuvia ja kiusaa sillä asialla jälkeenpäin. Meillä täytyy käydä ainakin 2 kertaa  koulu-uinneissa, koska muuten joutuu korvaamaan uima tunnit viikonloppuna. Mä en haluaisi mennä uimaan, mutta meidän opettaja pakottaa, vaikka jos olisi menkat niin pitää mennä uimaan -.-

Hyvä uimari(ko)

#18 Uiminen

14.04.2013 11:23

Joo, niin totta. Itse muista että 1-3 luokalle asti uimareissut oli ihan parhaita. Tottakai kun uitiin pienessä altaassa ja siellä leikittiin, pelattiin erilaisia pelejä ja kaikkee muuta mukavaa. Sitten kun siirryin 4 luokalla "isoon" altaaseen uimaan kaikki muuttui ihan toisinpäin. Kaikki muuttui joukkue kilpailuiksi. Oli joukkuueet ja kilpailtiin vaan koko ajan joko muita,itseä tai aikaa vastaan. Ei ollut enää mukavaa. Joten aloin jättää uimakertoja väliin.<--- äiti antoi luvan jäädä kotiin koska sanoin hänelle niin napakasti asiasta: Ja minähän en mene!! piste. Todella harva meidän luokan tytöistä kävi uimassa. Siitä tuli ns: Muoti ilmiö. Jos nuo ei mene en muuten mee minäkään. Se ei kylläkään johtunut siitä ettenkö osannut uida vaan juuri siitä että väkisin piti tehdä. Ei ns: omaan tahtiin.No onneksi niitä oli vain 6 kertaa VUODESSA.
Ja sitä paitsi pakoitettiin ettei saa pitää nenästä kiinni ja ainakun hyppäsi jostain nii hirvee rykiminen ku meni vettä henkeen ja siitä seurauksena pahaolo ja huimaus. "Valmentajakin" oli niin tiukka että veren maku suussa mentiin. Helppohan sen on neuvoo sieltä altaan reunalta.Olen nyt 17 ja sitten joskus kun minulla on lapsi en kyllä pakota häntä sinne jos ei itse halua.

Vieras

#19 Re:

03.06.2016 18:47

Vieras

#20 SamaistunRe:

03.10.2017 16:36

Ventovieras

#21 Re: Minun koulussani pakotetaan uimaan jos ei ole terveyteen liittyviä ongelmia sen kanssa

26.11.2018 19:40