Ylipainoisten lasten vanhemmat edesvastuuseen!

Timo Ylä-Soininmäki
Adressin tekijä

/ #3 Kommenti edelliseen....

31.03.2008 09:59

Tietenkin on olemassa poikkeuksia, mutta tämä adressi ei ole poikkeuksia varten, vaan koskee sitä 90 %:ia lihavista nuorista, jotka ylensyövät roskaruokaa ja/tai joiden vanhemmat ylensyöttävät heitä.

Ja jopa yllä olevassa esimerkissä minusta on todella outoa, että vanhemmat eivät muka tienneet, että lapsi syö roskaruokaa salaa. Jos vanhemmat todella ovat kiinnostuneita lapsistaan, niin he kyllä tietävät lähes kaiken, mitä nämä tekevät. Tämä lapsi söi jonkin sisäisen ahdistuksen tai angstin takia makeisia salaa jopa siinä määrin että lihoi, ja ennen kuin asia selvisi, sitä joutuivat tutkimaan monet eri tahot. Eli hänen tarpeensa syödä salaa oli selvästi jonkin isomman psyykkisen syyn aiheuttamaa, mikä vanhempien olisi pitänyt huomata.

Makeisten ylensyönti on aina oire, ei syy. Tämä piilossa oleva syy aiheuttaa muitakin oireita kuin vain makeisten syöntiä, mm. lihomista, apaattisuutta, keskittymisongelmia, masennusta, negatiivisuutta, elämänilon puutetta, eristäytymistä, unihäiriöitä tai koulu- ja oppimisongelmia. Valveutuneet vanhemmat huomaavat tällaiset asiat kyllä aika nopeasti, jos vain haluavat ne nähdä. Mutta oireiden näkemättä jättäminen on vanhemmille monesti helpompaa, koska silloin ei tarvitse tehdä mitään eikä etenkään katsoa rehellisesti omaa osuuttaan ongelmallisissa asioissa. On paljon helpompi elää pienessä itsepetoksen harhassa kuin katsoa omaa ja koko perheen elämää rehellisesti.

Työkiireet on eräs yleinen (teko)syy, jota monet vanhemmat käyttävät. Mutta onko töissä menestyminen ja vaurastuminen tärkeämpää kuin terveet lapset? Jos molemmat vanhemmat ovat joka päivä töissä vähintään 8 tuntia ja siihen vielä päälle harrastukset ja muut menot, jotka vievät vanhempien ajasta oman osansa, niin ei ihme, että ei ehdi tai ei ole tarmoa valvoa lasten tekemisiä.

Vanhempien on laitettava asiat tärkeysjärjestykseen. Onko mitään tärkeämpää kuin lasten terveys ja tulevaisuus. Antaessamme lasten lihoa melkein takaamme sen, että heidän tulevaisuutensa tulee olemaan haasteellinen ja sairauksien täyttämä. Se, että jopa itse ylipainoiset vanhemmat lihottavat omat lapsensa vaikka tietävät lihavuuden haitat, tavallaan todistaa, että on kyse koko perhettä koskevasta isommasta ongelmasta.

Suurin osa lihavien lasten vanhemmista ei osaa kasvattaa lapsiaan. He luulevat, että sallimalla lapsille kaikki makea ja roskaruoka ja lelut, joita nämä haluavat, on rakkauden ja huolehtimisen merkki. Toisin sanoen he ”rakastavat” lapsensa ylipainoisiksi.

Lasten ei enää nykyään tarvitse osallistua nurmikon leikkaamiseen, lumitöihin tai muihin kotitöihin. Vanhemmat tekevät kaiken heidän puolestaan, vaikka todellisuudessa selkeät rajat, vastuu ja kuri ovat juuri sitä, mitä lapset tarvitsevat. Jos panet lapsesi osallistumaan kaikkiin kotitöihin, niin hän tulee kiittämään sinua siitä tulevaisuudessa. Mutta jos annat hänen laiskistua ja kasvaa uusavuttomaksi, hän tulee syyttämään sinua tulevaisuuden ongelmistaan. Hän tulee opettamaan omat lapsensa samoin kuten sinä kasvatit hänet. Eli sinun vastuullasi ovat myös kaikki tulevat sukupolvet.

Vastuu lapsista kuuluu ensi sijassa vanhemmille mutta myös koululaitokselle, terveydenhoitolaitokselle, yhteiskunnalle sekä niille yrityksille, jotka valmistavat ja myyvät kaikkea sitä, mitä suuhumme laitamme. Tämän päivän yhteiskunnassa näyttää olevan tärkeintä se, että kunhan yhtiö tuottaa tulosta, niin kaikki on hyvin. Sillä ei ole mitään väliä, että kansa lihoo ja sairastaa huonon ravinnon takia. Uskon vakaasti, että monet epäterveelliset ruoka-aineet ja einekset voisi tehdä paljon terveellisemmiksi, jos niissä käytettäisiin hieman parempia raaka-aineita. Nyt niissä käytetään yleensä kaikkein halvimpia ja siten epäterveellisiä raaka-aineita.

Esimerkiksi vuosikausia tiedettiin, että transrasvat ovat erittäin haitallisia, mutta vasta kun niiden käyttö kiellettiin lailla, elintarviketeollisuus lopetti niiden käytön. Ja sittenkin se pisti vastaan kaikin keinoin ja yritti viivyttää lakimuutosta vain siksi, että ne ovat kaikkein halvimpia rasvoja. Samoin valmistajat pistävät aina kampoihin, kun tulee uusi lakiehdotus esimerkiksi tuoteselosteen selventämisestä. Tämä johtuu suurelta osin siitä, että he eivät halua kansan tietävän, mitä kaikkia myrkkyjä ja sotkuja heille syötetään.

Tässä erään tutkimuksen tulos: ”Tanskalainen lasten terveystutkimus osoittaa lasten lihomisen vaarat. Ylipainoisilla teini-ikäisillä lapsilla, eritoten pojilla, on suuri riski sairastua aikuisena sydän- ja verisuonitauteihin ja kuolla niihin ennenaikaisesti, kirjoittavat tanskalaiset tutkijat New England Journal of Medicine -lehdessä. Sydän- ja verisuonitautien ennalta ehkäisy on aloitettava jo lapsesta.” Näitä hälyttäviä terveystutkimuksia lihomisen vaaroista on vaikka kuinka paljon. Millainen on sinun lastesi tulevaisuus?

Suomessa lasten lihominen on vasta alullaan moniin muihin maihin verrattuna, joten ei ole vielä liian myöhäistä tehdä jotain ja olla tässä asiassa esimerkkivaltio koko maapallolle. Katso jotain 8-vuotiasta pullukkaa, joka ei saa kunnolla laitettua edes omia kenkiä jalkaan ja kerro minulle, että hänen elämänsä ei ole pilalla. Ja mikä pahinta, kuka pilasi hänen elämänsä? Hänen omat vanhempansa – joko heidän itsensä tai perheen sisäisten ongelmien, välinpitämättömyyden tai vääristyneen rakkauden takia.