Ylipainoisten lasten vanhemmat edesvastuuseen!

albert hoffman
cuba

/ #8

01.04.2008 03:26

Täyttä asiaa.
Itselläni on asiasta omakohtaista kokemusta, ja voin sanoa ettei varmasti ole montaa yhtä huonoa lähtökohtaa elämälle, kuin olla reippaasti ylipainoinen nuori.

Jokainen ylipainoinen kohtaa jonkinasteisia sosiaalisia ongelmia, jotka vakavimmillaan ja pitkittyessään voivat johtaa myös mielenterveys ongelmiin.
En kylläkään näe vanhempien syyllistämisessä järkeä, sillä tuskin vanhemmillakaan on asiat ihan hyvällä mallilla, jolleivät kerta jaksa puuttua lapsensa itsetuhoisuuteen (sitähän se on). Mutta on kuitenkin selvää että yhteiskunnan on jotenkin puututtava asiaan, sillä kyse on todellakin haudanvakavasta asiasta.
En ikävä kyllä osaa tarjota mitään ratkaisuja, mutta aivan varmasti jotain on tehtävissä.

Omien kokemusten ja havaintojen perusteella uskallan sanoa, että vakava paino-ongelma syrjäyttää jopa varmemmin kuin päihdeongelma.
Myös syrjäytymisen luonne voi olla vakavampaa, sairaalloisen ylipainoinen (ainakin miespuolinen henkilö) voi syrjäytyä täydellisesti, mikä tarkoittaa kaikkea työ/sosiaalista elämää. Eikä kenekään ole hyvä olla täysin yksin.

Syrjäytyminen ei missään nimessä ole läheskään jokaisen ylipainoisen kohtalo, mutta kaikkein vakavampien tapausten kohdalla (lihavat ja sairaalloisen ylipainoiset) syrjäytymis riski on huomattava.