Kevyen liikenteen väylä Kylmälään!

Vaadimme ensisijaisesti kevyen liikenteen väylän Kylmälään!

Uuden kaavasuunnitelman mukaan Kylmälään on tulossa lisää rakennuslupia hevostalleille sekä useita ratsastusreittejä.

Me allekirjoittaneet olemme huolissamme lastemme ja kyläläisten turvallisuudesta teillä, sillä liikenne on nyt jo vilkasta ja suuret ajonopeudet aiheuttavat jatkuvasti vaaratilanteita. Usein nämä autoilijat ovat ulkopaikkakuntalaisia hevosihmisiä, jotka kulkevat talleille kiireisinä hevostensa luokse.

Hevoskuljetuskalustoja, jotka sitä vastoin ovat raskaita ja hitaita, liikkuu nyt jo Kylmälässä aivan liikaa, aiheuttaen sen, että paikallisten asukkaiden työ-, kauppa-, koulu- ym. matkat autolla hidastuvat kohtuuttomasti, mikäli joutuvat hitaan hevoskuljetuksen taakse. Ison kuljetuskaluston ohittaminen näillä teillä on suuri riski ja silti näitä riskinottajia valitettavasti näkee liiankin usein.
Hevoskuljetukset pyrkivät teiden kapeuden vuoksi ajamaan keskellä tietä, mikä aiheuttaa myös omat ongelmansa.

Tallin pidon oheistuotteena teitä kuormittavat ja kuluttavat myös muun muassa tallien heinäkuormat ja lantakuormat.

Kuten muutkin paikalliset tiet, on Kylmälän päätie (Sjökullantie) mutkainen ja mäkinen, eikä siinä ole ollenkaan piennarta. Kunta on luokitellut tien vaarallisimpaan luokkaan kuuluvaksi. Tiellä liikkuu enenevässä määrin ulkoilijoita, kuten muun muassa lenkkeilijöitä, sauvakävelijöitä, koiranulkoiluttajia, lastenrattaita työntäviä vanhempia ja polkupyöräileviä lapsia.

Yhä useammat kylmäläläiset vanhemmat ovat kieltäneet lastensa liikkumisen tiellä ilman valvontaa edellä mainittujen syiden vuoksi. Lapset joudutaan kuljettamaan autoilla esimerkiksi paikallisiin harrastuksiin ja kouluihin Veikkolaan ja Sjökullaan, vaikka maaseudulla nämä matkat olisivat luontaisinta kulkea esimerkiksi polkupyörällä ja talvella potkukelkalla.

Esitämme, että kunta ottaisi ensisijaisesti huomioon Kylmälän asukkaiden turvallisuuden ja mukavuuden perustamalla aluksi kevyen liikenteen väylän välille Lapinkylä - Sjökulla - Veikkola.

Vireillä olevan kaavan mukaan näyttäisi siltä, että hevoset ja niiden omistajat menisivät kylmäläläisten asukkaiden edelle. Suurin osa hevostenomistajistahan ovat ulkopaikkakuntalaisia, jotka ovat vuokranneet tallipaikan Kylmälästä ja asuvat itse muualla.

Edellä mainittujen syiden vuoksi emme halua ratsastusreittejä, lisää hevosia, uusia talleja, emmekä enempää liikennettä Kylmälään!

Pyydämme vastausta ja selvitystä siitä, miten kunta aikoo ottaa esityksemme huomioon.

Lisäämme tietoja adressiin sitä mukaan kun niitä saamme, sekä vastaamme asiallisiin kysymyksiin.

Adressi viedään kuntaan ennen kuin kaava tulee yhdyskuntatekniikan lautakunnan käsiteltäväksi.

Linkkejä

Kylmälän vireillä oleva kaava

Kunnan lausunto ympäristöministeriölle, hevostallityöryhmän raportti "Kunnan kaavoituksessa tiedostetaan tarve mm. ratsastusreittien suunnitteluun. Kunnanhallituksen 16.6.2008 hyväksymässä Kylmälän alueen osayleiskaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelmassa on mm. esitetty kunnan tavoitteeksi osoittaa johdonmukaiset ratsastusreitit."

Valtuustoaloite nro 3 / 2009 - ratsastusreitit Kylmälän osayleiskaava-alueelle

Kylmälän kevyen liikenteen väylän puolesta    Ota yhteyttä adressin tekijään