Kevyenliikenteenväylä Hausjärven Hikiän ja Riihimäen välille

Me allekirjoittaneet vaadimme, että Hausjärven kunta, Riihimäen kaupunki ja Hämeen ELY-keskus viivyttelemättä toteuttavat kevyenliikenteen väylän suunnittelun ja rakentamisen Hikiä-Riihimäki välille Karhintien rinnalle. Väylän pituus olisi noin 5 km. Nyt reitti on pyöräilijöille ja kävelijöille niin vaarallinen, että sen käyttöä vältetään näiden liikuntamuotojen osalta. Talvella tällä välillä vain harva uslkaltaa pyöräillä.

PERUSTELUJA VAATIMUKSELLE: Hausjärveltä Hikiän kylältä kulkee Karhintie (2879) Riihimäkeen. Se on tärkeä kulkuväylä Oitin ja Hikiän suunnasta Riihimäelle työn, opiskelun ja vapaa-ajan harrastustenkin takia. Hikiältä, Hausjärven kirkonkylältä ja Oitista, joissa on yhteensä vajaa 4000 asukasta, käydään paljon työssä ja opiskelemassa Riihimäellä. Hikiällä on koulu ja osa oppilaista kulkee kouluun Karhintien suunnasta käyttäen Karhintietä.Mainittu reitti on etenkin kesäisin kohtuullisen suosittu pyöräilyreitti Riihimäen-Hyvinkään seutujen vapaa-ajan pyöräilijöille. Suosio olisi taattu, jos pyöräilyn edellytykset olisivat paremmassa kunnossa.

Karhintie Hikiästä Riihimäkeen on vilkkaasti liikennöity, mutta siinä ei ole rinnalla kevyenliikenteen väylää tai edes minkäänlaisia reuna-aluetta kävelijöille taikka pyöräilijöille. Reitti on pyöräilijöille ja kävelijöille vaarallinen ja siksi näitä liikuntamuotoja tällä välillä vältetään. Kevyenliikenteen väylä Hikiältä Riihimäkeen lisäisi niin hyötyliikuntaa kuin vapaa-ajan liikkumista pyörällä, juosten ja kävellen. Se lisäisi liikkujien turvallisuutta sekä parantaisi kuntalaisten kuntoa ja terveyttä yli kuntarajojen, koska rakennettava väylä täydentäisi kevyenliikenteen verkostoa seudulla merkittävästi. Sekä Riihimäen että Hikiän päässä on jo kevyenliikenteen väylää valmiina jonkin verran, mutta noin 5 km matkalta (Karhinkulma-Kokonkatu) se puuttuu.  Tästä noin 1,1 km on Riihimäen puolella ja loput vajaa 4 km Hausjärven puolella.

Kyseisen välin kevyen liikenteen väylä on tiettävästi ELY:n kevyen liikenteen listoilla kärkipäässä. Vain toteutus puuttuu. Haluamme muuttaa ajatukset teoiksi pian.

Simo Jaakkola - Hikiän seudun Kyläyhdistys    Ota yhteyttä adressin tekijään