Kielikylpy (englanti) Maskun kouluun

Nimien keruu päättyy keskiviikkona 19.9.2007, jolloin vetoomus toimitetaan sivistystoimenjohtaja Pekka Karenmaalle.

Tämän vetoomuksen tavoitteena on saada Maskun kouluun kielikylpyopetusta 1.luokasta alkaen. Asiasta on keskusteltu jo aiemminkin, mutta asia ei ole edennyt. Nyt olisi vihdoinkin aika toimia kuntalaisten toiveiden mukaisesti.

Kunnassamme on jo toimiva kielikylpypäiväkoti ja sen ohessa myös esiopetus. Kouluun siirryttäessä hyvin alkanut kielen omaksuminen katkeaa, koska Maskussa ei ole vaihtoehtona kieliluokkaa. Tunnettu tosiasia on että nuorena lapsi omaksuu vierasta kieltä paremmin ja tämän päivän kansainvälistyvässä maailmassa hyvä kielitaito on suuri etu. Turussa ja Raisiossa kieliluokat ovat toimineet menestyksekkäästi jo pitkään, miksei siis myös Maskussa voisi olla tätä vaihtoehtoa, varsinkin kun Humikkalaan on tulossa uusi koulu.

Mikäli opetussunnitelmaan on edelleen mahdotonta lisätä englanninkielistä opetusta, toivoisimme että Maskun koulussa järjestettäisiin edes englanninkielinen kerho. Englanninkielisen kerhon pitäisi toimia samalla periaatteella kuin koulun muutkin kerhot (esim. musiikki). Kerhon ei pitäisi olla eriarvoisessa asemassa maksullisuutensa vuoksi.

Nyt on aika ottaa kantaa kouluasiaan, jotta päättäjillä olisi asukkaiden mielipiteet tiedossa päätöksiä tehtäessä.

Marika Lampainen ja Mirva Nummelin    Ota yhteyttä adressin tekijään