Kielletään ilotulitteiden myynti yksityishenkilöille

Joka vuosi ilotulitteet aiheuttavat silmävammoja, käsivammoja, tulipaloja ja hirvittävän määrän roskaa, jota kukaan ei vaivaudu keräämään. Vaikka ilotulitteiden ampumisaika on lailla rajoitettu uudenvuodenaatosta klo 18:00 uudenvuodenyöhön kello 02:00 saakka, alkaa pommitus päiväkausia aiemmin ja loppuu alueesta riippuen joskus vuoden ensimmäisen viikon aikana. Tunnelma on kuin ilmataistelussa.

Vaikka mitään ilotulitteita ei saisi käsitellä huumausaineiden tai alkoholin vaikutuksen alaisena tai luovuttaa alaikäisille, siitä huolimatta ajattelemattomat vanhemmat ostavat lapsilleen reppukaupalla tulitteita ammuttavaksi kavereiden kesken, usein se tapahtuu humalassa. Yhtälailla vastuuttomat aikuiset ammuskelevat esimerkiksi roomalaisilla kynttilöillä holtittomasti kaupungilla, niin ikään humalassa.

Tilanne on stressaava ja vaarallinen niin kanssaihmisille kuin eläimillekin. Koska tätä asiaa ei saada aisoihin pelkästään ammuskelu- ja myyntiaikaa rajaamalla, on aiheellista siirtää ilotulitusten järjestäminen ammattilaisille, jotka osaavat asiansa, huolehtivat yleisön turvallisuudesta, paloturvallisuudesta ja roskien keräämisestä, sekä järjestävät tulituksen näyttäväksi kokonaisuudeksi jonka kesto on niin rajallinen, että sen aiheuttama stressi on helppo kestää. Esitän, että ilotulitteiden myynti siviileille lopetetaan täysin ja annetaan viihdytysosio ammattilaisten hoidettavaksi.

Edit: aiheesta on olemassa kansalaisaloite, joka on jo saanut riittävästi kannatusta jotta se otetaan eduskunnassa käsittelyyn. Alla vielä linkki aloitteesen, johon toivon mukaan mahdollisimman moni tätä adressia kannattanut käy (tai on jo käynyt) allekirjoituksensa jättämässä. Selvitän kansalaisaloitteen tehneen kanssa, voidaanko nämä adressin allekirjoitukset yhdistää jotenkin siihen.

Te, jotka huudatte oikeuttanne ilotulittaa silmänne ja sormenne maata kiertävälle radalle, enjoy while it lasts! Tämä rahan ja roskan holtiton ampuminen taivaalle tullaan kyllä kieltämään muilta kuin pyrotekniikan ammattilaisilta, riittävän moni suomalainen on ilmaissut toiveensa joten siihen on viimein puututtava. Ilotulitus voi olla hieno ja iloinen asia silloin, kun sen toteuttavat vastuulliset ammattilaiset sopivassa paikassa, tiettynä ajankohtana ja turvallisesti. Amatöörien suraaminen on vaarallista, säälittävää ja ympäristölle haitallista, surullista etteivät kaikki ymmärrä tuhoavansa omaa asuinympäristöään. There is no planet B.

Kiitos asialliselle kommentoijille (asiattomille kiitos hyvistä nauruista!) ja parempaa uutta vuotta kaikille!

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Terhi Talvela voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…