Kiihtelysvaaran alakoululaisille turvallinen koulumatka!

Tällä hetkellä osa Joensuun Kiihtelysvaaran alakouluikäisistä lapsista ei ole turvallisen koulumatkan piirissä. Joensuun kaupunki on antanut kielteisiä päätöksiä hakemuksiin, joilla on haettu lapsille turvaa koulutielle vaarallisuuden perusteella. Riistanhoitoyhdistys on lausunnoissaan puoltanut kyytien tarvetta koulumatkan turvaamiseksi ja petopelon poistamiseksi. Edellisvuosina kyydit ovat järjestyneet samoilla perusteilla.

Kaikilla lapsilla on oikeus maksuttomaan koulukuljetukseen koulumatkan vaikeuden, rasittavuuden tai vaarallisuuden perusteella (Perusopetuslaki 32§). Kaikissa lasta koskevissa päätöksissä lapsen etu on ensisijaisesti harkittava ja lapsen mielipide asiaan huomioitava (Lapsen oikeudet artiklat 3 ja 12).

Vaadimme, että Joensuun kaupunki järjestää välittömästi lapsille turvallisen koulumatkan asuinpaikasta riippumatta. Lapsen oikeuksia ei voi ohittaa!

Karjalaisen lehtiartikkeli aiheesta: https://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/maakunta/item/157686-7-vuotiaan-tytoen-koulumatkalta-tehty-useita-karhuhavaintoja-taksikyytiae-ei-silti-heru

Kiihtelysvaaran huolestuneet vanhemmat    Ota yhteyttä adressin tekijään