Kiinassa valmistetut tuotteet boikottiin

Kiinassa valmistetaan yhä enemmän tuotteita länsimaisille markkinoille. Mikäli Kiinassa noudetattaisiin länsimaisia ympäristö- työlainsäädäntöjä, heidän kilpailukyky laskisi tasolle jolla tuotteidein teko länsimaissa kannattaisi jälleen. Saisimme lisää työpaikkoja ja taloudemme tila Euroopassa tasaantuisi vakaammalle tasolle. Luettelen syyt miksi pitäisi välttää Kiinassa valmistettujen tuotteiden ostaminen.

- Kiinassa ei noudateta ihmisoikeuksia. Työntekijöillä on huonot työolosuhteet

- Työntekijöiden palkat on pienet tehtyyn työmäärään nähden. Eliitti/kapitalisit keräävät kerman päältä

- Ympäristönsuojelu on vieras käsite Kiinassa, siinä jälleen yksi valtti saada tuotteiden hinta alhaiseksi

- Kiinasta tuoduilla tuotteilla on iso hiilijalanjälki. Kuljetusmatka on pitkä ja Kiinassa valmistetaan suurin osa sähköstä hiilivoimalla, joka on sähköntuotantotavoista yksi pahimmin hiilidioksidia tuottava

- Ostamalla Kiinalaisia tuotteita tuet Kiinan hallitusta ja kapitalistista eliittiä. Ostamalla EU:ssa valmistettuja tuotteita tuet yhteiskuntamme hyvinvointia

Kaiken takana on raha! Miksi asiasta ei keskustella mediassammae? Epäilen että media ja poliitikkomme on lahjottu. Vielä 90-luvulla suomessa laman aikaan tv:ssä pyöri mainoksia joissa kehotettiin suosimaan suomalaisia tuotteita. Poissa on ne ajat.

Esimerkiksi osta mielummin yksi EU:ssa valmistettu paita kahden Kiinassa valmistetun sijaan. Me pärjätään kyllä vähemmällä, kuten ennenkin vielä 80- ja 90-luvulla.