Kirkkomuusikot osaksi uutta vihkimysvirkaa

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkkohallitus on 20.1.2015 esittänyt kirkolliskokoukselle, että kirkkoon perustettaisiin uusi pappisvirasta erillinen vihkimysvirka, jota kutsuttaisiin diakoniviraksi. Virkaan voitaisiin vihkiä konfirmoitu kirkon jäsen, jolla on piispainkokouksen määrittelemä kelpoisuus ja joka virka- tai työsuhteessa hoitaa viralle sopivia tehtäviä seurakunnassa, seurakuntayhtymässä, kirkkohallituksessa, tuomiokapitulissa, kirkon lähetysjärjestössä tai kirkkojärjestyksessä tarkoitetussa muussa kristillisessä yhteisössä.

Uuden vihkimysviran alaan seurakunnassa hoidettavia lähimmäisenrakkauden, kasvatuksen ja lähetyksen tehtäviä. Yksi kirkkomme keskeisimmistä työntekijäryhmistä, kirkkomuusikot, on jätetty uuden vihkimysviran ulkopuolelle. Perusteluna viitataan kirkolliskokouksen aiempiin linjauksiin. Teologisia esteitä kirkkomuusikoiden mukaanottamiselle virkaan ei ole.

Kirkolliskokous saa esityksen käsiteltäväkseen toukokuussa 2015 ja sillä on valta muuttaa esitystä siten, että myös kirkkomuusikot kuuluvat uuden viran alaan. Allekirjoittamalla adressin sinä voit vaikuttaa kirkolliskokouksen tahtoon.

Suomen Kanttori-urkuriliitto ja Kirkon akateemiset AKI kantavat huolta siitä, että kanttorien tehtäväkuva kirkossa kapeutuu nykyisestä, jos kirkkomuusikot jäävät uuden vihkimysviran ulkopuolelle. Nykyisellään kanttorit tekevät laaja-alaista musiikkikasvatusta ja ovat olennaisesti toteuttamassa kirkon jumalanpalveluselämää. Vihkimyksellä, ordinaatiovalmennuksella ja piispallisella kaitsennalla on suuri merkitys kirkon työntekijän hengellisen identiteetin kannalta, minkä vuoksi vihkimyksen perusteeton epääminen kirkkomuusikoilta ei edistä heidän sitoutumistaan kirkon palvelukseen.

Virkaan vihitty saisi oikeuden kirkkoherran luvalla saarnata jumalanpalveluksessa sekä hoitaa sanajumalanpalveluksia ja muuta jumalanpalveluselämää omalla työalallaan. Hänellä olisi pysyvä oikeus avustaa ehtoollisen jakamisessa ja viedä konsekroidut ehtoollisaineet niille, jotka ovat olleet estyneitä osallistumaan yhteiseen jumalanpalvelukseen. Vihkimyksellä kirkko julkisesti valtuuttaa vihityt elinikäisesti toimimaan kirkon edustajina. Vihityllä olisi oikeus ja velvollisuus käyttää viran tunnuksia ja virka-asua, joista ei tässä vaiheessa vielä ole päätöksiä eikä esityksiä. Näiden oikeuksien ja valtuutuksien tulisi koskea myös kirkkomuusikita.

Esitykseen voi tutustua tarkemmin tästä.

Kirkon akateemiset AKI ry:n ja Suomen kanttori-urkuriliiton kannanoton voit lukea tästä.

Allekirjoittamalla adressin tuet kirkkomuusikoiden ottamista uuden vihkimysviran piiriin. Adressi luovutetaan kirkolliskokoukselle toukokuussa 2015.

Adressin allekirjoitti 3.–5.2. kanttoripäivillä Oulussa yli 30 henkilöä. Jos olet jo allekirjoittanut adressin käsin, olet jo mukana tukemassa kirkkomuusikoiden vihkimistä hengelliseen virkaan.

Yhteystiedot:

Suomen Kanttori-urkuriliitto