Sijaiset takaisin kouluihin ja päiväkoteihin Kirkkonummella!

Kirkkonummen kunta on säästötoimenpiteenä päättänyt, ettei kouluihin ja päiväkoteihin saa palkata sijaisia vakituisen henkilökunnan lyhytaikaisiin poissaoloihin. Tämä tarkoittaa käytännössä 1-3 päivän poissaoloja, joita etenkin flunssakausina ja muina epidemia-aikoina tulee väistämättä paljon.

Mitä tämä säästö tekee lapsillemme ja nuorillemme, kun päiväkodeissa ja kouluissa ei ole tarpeeksi ammattitaitoisia aikuisia varmistamassa hoito- ja koulupäivien sujumisia? Tuleeko tämä kunnalle lopulta jopa kalliimmaksi lasten ongelmien ja turvattomuuden kasvaessa? Entä kuka on vastuussa ja korvausvelvollinen, jos luokassa sattuu jotain vakavaa opettajan ollessa toisaalla - hekö, jotka tämän päätöksen ovat tehneet?

Lasten turvallisuutta ja hyvinvointia ei voida tällä tavalla taata. Kouluissa parasta mahdollista tukea oppimiseen ei ole saatavilla, kun lapset ovat ilman opettajaa luokassa. Yhdellä opettajalla saattaa päivän aikana olla valvottavanaan useitakin luokkia, jolloin väistämättä eniten opettajan läsnäoloa saavat luokat joissa on ennestään järjestyshäiriöitä. Muut joutuvat tuolloin pärjäämään ja opiskelemaan lähinnä itsekseen, mikä mahdollistaa ja jopa todennäköistää myös koulukiusaamisen lisääntymisen. Tämä käytäntö kuormittaa myös opettajiemme ja varhaiskasvatushenkilökuntamme jo ennestään isoa työtaakkaa, joka sekin jälleen vaikuttaa lapsiimme.

Kunnassa täytyy olla muitakin säästökohteita, kuin lastemme ja nuortemme hyvinvointi! Me adressin allekirjoittaneet vaadimme, että Kirkkonummen kunta (joka itseään lapsiystävälliseksi mainostaa) palauttaa sijaiset sekä päiväkoteihin että kouluihin ja kumoaa näinollen päätöksensä lyhytaikaisten sijaisuuksien sijaiskiellosta!

Aiheesta lisää :

*Adressi printattu 506-nimisenä 3. maaliskuuta 2010 ja lähetetty eteenpäin Kirkkonummen kunnanjohtajalle. Lämpimät kiitokset kaikille teille, jotka kirjoititte nimenne alle! Toivokaamme, että tämä nimilista vaikuttaa pikaisesti asiaan toivomallamme tavalla!