Kiteen uuden terveyskeskuksen vastaanotto ajat!

Kiteen terveyskeskuksessa on pidettävä iltaisin ja lauantaisin lääkärien päivystystä tai vastaanottoa!

Kiteen kaupunginvaltuusto on päättänyt äänestyspäätöksellään 20/15 lopettaa vuoden 2015 alusta lääkäreiden vastaanoton Kiteen terveyskeskuksessa muulloin kuin virka-aikana. Tämä tarkoittaa sitä, että koko Keski-Karjalan lähes 20 000 asukkaan on käytävä Joensuussa asti saamassa apua äkillisiin lääkärin tarpeisiinsa arkisin klo 16 jälkeen ja viikonloppuisin. Pisimmillään matkaa kertyy Kesälahden eteläisistä osista jopa 120 kilometriä yhteen suuntaan.

Kiteelle rakennettavat uudet, hienot ja kallein laittein varustetut terveyskeskustilat pitäisi saattaa mahdollisimman tehokkaaseen käyttöön. Jos laitos on auki vain 40 h viikossa ja kiinni 128 h viikossa, käyttösuhde on surkea 10 000 000 euron laitokselle. Tämä olisi todellista verorahojen haaskausta.

Omilla lääkäreillä ilta- ja lauantaipäivystys/-vastaanotto ei muodostu kohtuuttoman kalliiksi, kun palkkakulut ovat huomattavasti pienemmät kuin ostotyövoimalla toteutettuna. Samalla säästyvät kulut, joita syntyy yhteispäivystyksessä käynneistä sekä ambulanssi-, taksi- ym. matkoista.

Valtakunnalliset sote-ratkaisut ovat vielä päätöstä vailla, joten nyt olisi rauhassa seurattava, mitä se tuo tullessaan eikä tehdä hätiköityjä päätöksiä, joita voimme joutua myöhemmin katumaan.

Terveyspalvelut ovat kuntalaisten tärkein peruspalvelu. Kuntalainen ajattelee, että veroeuroille on saatava vastineeksi terveyden kannalta tärkeää apua mahdollisimman läheltä. Tämä on kynnyskysymys erityisesti lapsiperheille, kun he valitsevat asuinympäristöään, jossa he kasvattavat perheensä ja ovat osaltaan tuomassa kuntaan verotuloja.

Mitkä ovatkaan mahdolliset seuraukset, jos nyt tehdään hätiköity ratkaisu eikä pystytä katsomaan yhtään tulevaisuuteen? Tällä päätöksellä voivat olla kauaskantoiset vaikutukset koko Keski-Karjalan elinvoimaisuuden ja asumisviihtyvyyden kautta kokonaisimagon heikkenemiseen.

Vaadimme, että Kiteen kaupungin on peruttava tämä päätös ja pysyttävä nykyisessä käytännössä, jolloin lääkärin vastaanottoa on Kiteellä arkisin klo 8–18 sekä lauantaisin ja arkipyhinä klo 8-16.

Tämän nettiadressin ovat allekirjoittaneet:

Sinikka Musikka

Kesk. kaupunginvaltuuston pj.