Koiranäyttelyihin sääntömuutos; Ilmoittautumismaksun palautus

Nykyään Kennelliiton koiranäyttelysäännöissä ei mainita sanallakaan miten ilmoittautumismaksujen käy koiran kuoltua ennen näyttelyä. Ilmoittautumismaksujen palautus kuolemantapauksissa on näyttelynjärjestäjän päätöksen varassa. Näin ollen maksun palautuksesta kieltäytyvä näyttelynjärjestäjä joutuu myös helposti kyseenalaiseen valoon.
Kuluttaja-asiamiehen mukaan tässä tilanteessa kuolema rinnastetaan sairastumiseen, eikä näin ollen maksua tarvitse palauttaa.  Kannanotto on kuitenkin se, että tuo on kohtuutonta ja summien noustessa satoihin euroihin kuluttajariitalautakunnan asia mikäli maksuja ei palauteta.
Sairauden takia maksuahan ei enää nykyään palauteta ja se on ihan ymmärrettävissä, mutta tilanne jossa koiraa ei vain yksinkertaisesti enää ole olemassa täytyisi käsitellä toisin pelkästään jo kohtuuden nimissä!

Aktiivi harrastaja käy koiranäyttelyissä helposti 20-30 kertaa vuodessa yhden koiran kanssa. Ilmoittautumismaksuksi ajattelen keskimäärin 30€, joka tekee jo 600€/900€ vuodessa (20*30€/ 30*30€) yhdeltä koiralta. Usein omistajalla on ilmoittaa näyttelyihin useampikin koira.

Päivämäärällä 30.4 pystyi ilmoittamaan koiransa syyskuun 2014 lopulla olevaan näyttelyyn saakka. Tuona aikana näyttelyitä, joihin ilmoittautumisen olisi voinut laittaa, on toistakymmentä. Jos ilmoittautumismaksun keskihintana pidetään 30€/per koira, tekee se taas useita satoja euroja. Paljon näyttelyissä käyvät ilmoittavat koiransa usein ajoissa, siinäkin kun voi säästää useiden näyttelyiden ollessa kyseessä jo kymmeniä euroja.

Kauhuskenaariona ajatellaan tilannetta, että omistat kolme koiraa joiden kanssa käyt koiranäyttelyissä. Olet ilmoittanut heidät kolme tuleviin seitsemään näyttelyyn (joka on aika vähäinen määrä ottaen huomioon että kevät, kesä ja syksy ovat aktiivisinta koiranäyttely aikaa) aikavälillä toukokuu-syyskuu. Ilmoittautumismaksun ollessa 30€/koira/näyttely tekee kolmen koiran ilmoittautumiset yli 600€ (30€*7näyttelyä*3koiraa) loven omistajan lompakkoon. Elämässä voi sattua käsittämättömän hirveitä asioita, tulipalo tuhoaa talosi ja sen mukana koirasi tai olet autokolarissa ja se koituu koirien kohtaloksi.
Kenenkään ei silti tarvitse palauttaa näyttelyistä ilmoittautumismaksuja, siinäkään tilanteessa.

Tuo yo. esimerkki on todella kärjistetty. Pidän sitä kuitenkin hyvänä (ts. huonona ja kauheana) esimerkkinä siitä, että todellakin, näyttelynjärjestäjän ei ole pakko maksaa koiran kuoltua ilmoittautumismaksua takaisin.

Me jokainen tiedämme, ettei raha tuo perheenjäsentä takaisin. Siitäkin huolimatta..

-----------

Jakakaa adressia koiraihmiset!

Toivottavasti aktiivisesti jakamalla adressia saamme vähintään 15.000 nimeä kasaan ja saisin tämän toimitettua eteenpäin jo kesän 2014 lopussa. Selvitän sen, kenelle adressin toimitan, jotta Kennelliitto edes harkitsisi tekevänsä sääntöihin tarvittavan muutoksen!